Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

07 december, 2023, 15:11

Login with username, password and session length

Recent

Leden
Stats
  • Totaal berichten: 193.874
  • Totaal topics: 10.303
  • Online today: 56
  • Online ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 1
Guests: 73
Total: 74

chippen

Gestart door fabio, 17 april, 2006, 08:27

Vorige topic - Volgende topic

Paulo

Ja, die recensies las ik ook, al zijn de meeste uit 2004/2005. In de tussentijd er er veel gebeurd, vermoed ik.
Zal eens kijken of ik op proef mag. Kijken of het genoeg 'driveablitity' oplevert en anders zetten ze de boel maar weer terug.
Denk overigens niet dat ze dat doen, maar proberen kan altijd.

melcon

Citaat van: Paulo op 16 januari, 2012, 15:03
Bij uw auto is het belangrijk dat het standaard draaimoment (koppel) bij een lager toerental komt te liggen.
De winst qua draaimoment schommelt rond de 17-20 Nm, afhankelijk van het toerental en de km-stand van de auto.
Qua vermogen komen de 135 pk's niet meer bij 5800 tpm vrij maar al bij 4800 tpm. De winst in toeren verschuift bij een benzinemotor altijd zo'n 400-1200 toeren omlaag, afhankelijk van het automerk, karakteristiek en de cilinderinhoud. Het maximum koppel neemt toe van 191 tot maximaal 210 Nm. Het maximum vermogen neemt toe van 135 tot maximaal 148 pk. Alles wordt bij een lager toerental bereikt, zodat de extra souplesse vanaf 1750 tpm voor 'mehr Freude am Fahren' zorgt. In de nieuwe situatie is het 'oude' koppel van 191 Nm al bij 2500 tpm voorhanden i.p.v. 3600 tpm. In het nieuwe max. werkgebied van 2500-5200 toeren heb je na de tuning ALTIJD de beschiking over meer dan 191-210 Nm, terwijl de motor nu alleen 191 Nm levert bij 3600 tpm. Tussen de 1750-6500 toeren heb je ALTIJD meer trekkracht. M.a.w. door de nieuw ontstane brede koppelband heb je ALTIJD bij elk toerental meer souplesse. Op de welke manier uw RENAULT getuned wordt is vooraf niet te zeggen, omdat Renault diverse ECU's toepast.
Hiermee halen ze het best wel aardige eerste deel van hun verhaal compleet onderuit. Wat ze hier beschrijven kan op geen enkele wijze dmv tuning bereikt worden, alleen met een andere nokkenas en andere kleppen. Op zich kun je het wel zo regelen dat je na 4800 toeren het vermogen al laat teruglopen en dan ligt het max. vermogen inderdaad bij 4800 toeren, alleen dat zal echt geen 135 pk zijn  =sorry=
Sowieso is er bij atmosferische motoren geen enkele winst te behalen op het gebied van maximum vermogen, de winst ligt in ietsje meer koppel in de lagere toeren, dan heb je het over max. 5 nm.

Paulo

Je klinkt als een kenner  ;) , dus is het voor mij al helemaal duidelijk. Ik zorg gewoon dat ik nu accepteer dat de 4-versnellingen wat langer zijn dan bijv. een 6-bak en het 'even snel inhalen' wat eerder in gang gezet moet worden.
Dank voor je toelichting in ieder geval! (en tóch ben ik stiekem nieuwsgierig of het iets geholpen zou hebben... :-\ )

melcon

Iets helpt het wel, driveability wordt iets beter, maar het is niet alsof je tussen acceleratie van 80-120 opeens in 6 seconden gaat ipv 9 om maar iets te noemen zoals bij een turbo motor.
We hebben daar een hoop mee getest maar je kan het verschil op de tussen acceleratie niet eens meten, je kan beter 50 kilo afvallen  ;D

Paul

Citaat van: Maarten Jan op 17 januari, 2012, 08:40
Sowieso is er bij atmosferische motoren geen enkele winst te behalen op het gebied van maximum vermogen, de winst ligt in ietsje meer koppel in de lagere toeren, dan heb je het over max. 5 nm.

Dat ga ik tegenspreken.
Ik ben een tijdje terug met een 997 4S op de bank geweest, scheelde +12pk en koppel ook veel hoger, maar weet niet meer hoeveel.
Ook de gasresponse was agressiever gezet, en dat merk je goed.

LE-Driver

Mijn Alfa 156 V6 had ook zomaar ipv standaard 192 pk na chippen 209. Okay, ben er niet mee op de bank geweest, maar was het grote gemiddelde van een heleboel V6-en aan de hand waarvan de software was ontwikkeld. En nog een Okay, was wel met aangepast inlaatkanaal (dikkere aanzuigbuizen) wat bij de tuning hoorde. Daarnaast had ik een K&N vervangingsfilter een demperloze middenpijp en een rvs sportuitlaat en einddemper, wat met z'n drietjes boven de gechipte 209 pk nog iets zou moeten uitmaken, maar dat is nooit echt door iemand becijferd, dus dat kan 0 zijn, of 1, maar misschien zelfs wel 8 extra. Bottomline, na de aanpassingen had ik wel degelijk een rappere en smeuigere V6... =rij=

melcon

@Paul, bij grotere motoren lijkt de winst ook groter maar 12 pk op 390 is nog steeds nauwelijks 3%. Dat het agressiever zetten van de gasresponse
bij een een sportieve auto als de 911 effect heeft vind ik triest, die hoort standaard al lekker aggressief te zijn. Het is toch geen boodschappenauto  :P

Bij de (oude echte zoals in de 156, niet de opel meuk) Alfa V6'en is het bekend dat de inlaat een restrictie heeft, die aanpassen levert 15 pk op.
Dus het chippen zal je nauwelijks iets gebracht hebben. Bij bepaalde auto's is er door inlaat aanpassingen wel winst te halen, civic type-r doet met alleen een
ander lucht al +10 pk.

Helaas of gelukkig doet Renault wel altijd hun best op het in- en uit- laat traject en daar valt dan ook niets mee te winnen. Ook de mapping is standaard al
behoorlijk goed en kun je ook niet zoveel extra uit halen. Ga eens een dagje kijken bij een vermogensbank dag, en je zal zien dat alleen de turbo motoren
winsten halen waar je wat aan hebt. Het opnieuw mappen van atmosferische motoren levert een klein beetje koppel op,  iets meer vermogen en dan ben je er wel.
Het rijdt iets beter, vraag is of je daar een flinke bak met geld voor over hebt.

Ed

Ik dacht dat alleen stickers plakken de klus wel zou klaren...

lagunadriver

Ed

;D Valt me wel tegen, voor een Ferrari-sticker

melcon

Ik zou voor deze gaan

warlord

Plakken maaaaaar  ;D ;D.

Wachten op de officiële, voor 't hele gezin gezellige, accessoires onzin-verkoop, gebakkenlucht en stickerplakdag  ;)  

hmmmzzz waar doet dit aan denken

Boondock Saint

SMF spam blocked by CleanTalk