Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.637
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 38
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 34
  • Totaal: 34

GPS/GSM combiantenne probleem.

Gestart door Framarlani, 12 augustus, 2008, 10:48

Vorige topic - Volgende topic

Framarlani

Beste Laguna liefhebbers,

Ik heb al enige tijd problemen met mijn carminat pictogrammen navigatie. Deze doet het niet meer.
Als ik de diagnose menu bekijk zie ik dat hij geen "x-fix" heeft! De "y"heeft ie wel en voor de rest ziet alles er ook wel goed uit. Feit is dat de antenne defect is.
Nu heb ik er al veel over gelezen en waarschijnlijk heeft dit type dak combi-antenne een bekend vochtprobleem. De problemen zijn ook ontstaan sinds ik de auto heb afgespoten met hoge druk cleaner.
De antenne volgens mij een combi-antenne (GPS/GSM). Mijn gsm-carkit zit er dus ook op aangesloten.
De antenne is van het merk calearo: https://www.calearoam.com/a_38_EN_128_1.html
https://www.kew.nl/kew.aspx?s=Antenne

Nu kan ik deze wel weer aanschaffen, maar dan heb ik binnenkort weer hetzelfde probleem.
Ik heb ook geprobeert de huidige antenne de demonteren, maar dan moet de hemel achter voor een groot deel los, en daar ben ik niet zo kapot van. Al die kappen die in elkaar klikken krijg je nooit meer helemaal goed terug op hun plek. Meestal breekt er wel wat af tijdens demonteren.....enz enz.

Ik ben dus op zoek naar een "interne" antenne die ik aan de binnenzijde op mijn raam bevestig. Zoals Hirschmann er een heeft https://hirschmann.channelbuilder.nl/main2.php?id=105. Ik vrees wel dat ik hem dan net naast de binnenspiegel moet monteren ivm de warmtewerende voorruit.

Bij de meeste navigatie inbouw shops zeggen ze niets met carminat te kunnen. Beetje raar want carminat pictogrammen is bijna hetzelfde als becker traffic pro!
Heeft er iemand ervaringen met dit soort problemen en weet iemand misschien een adres waar ze de kennis in huis hebben en misschien het een en ander kunnen testen. Het liefst in de buurt van Tilburg of eindhoven.
De GPS aansluiting op de navigatie is van het type WICLIC volgens mij.

Gr Frank

fs1

ik zou gewoon dat originele ding weer kopen en dan je antenne proper afkitten, alle kapjes in en uit mekaar klikken is echt niet zo moelijk en ze klikken achteraf wel weer mooi in mekaar, dat lijkt me de simpelste oplossing

Duupke (Ronald)

Zo'n Carminat computer ziet er hetzelfde uit als een VDO computer. Is er van VDO geen interne antenne verkrijgbaar?

Is de antenne ingang trouwens niet universeel, zodat iedere antenne altijd past?

Bart, jij hebt die computer toch losliggen? Kun je niet een foto plaatsen van de antenne ingang?

fs1

is een vierkantig stekkertje, zal er morgen eens een fotootje van trekken

Framarlani

volgens mij is het pictogrammen-syteem niet hetzelfde als de VDO (kleur).
De calearo-antenne wil ik in ieder geval niet monteren.
Er is echter wel een vervanger te selecteren bij hirschman.

Ik heb echter nog een vraag: Bestaat de antenne met 5 mtr kabel uit één stuk of zit er een koppelkabel tussen.

Ik heb de hemel reeds losgemaakt en gekeken, maar ik durfde hem niet al te ver naar beneden te trekken omdat ie anders zou beschadigen. Als er vlak bij de antenne een koppeling zit durf ik het wel aan,maar dan plaats ik een hirschmann.

De aansluiuting op de navigatie radio/computer is WICLIC. Weet ik zeker.........denk ik.

Gr Frank

fs1

mij lijkt dat er bij de antenne zelf ook een stekker zal zitten

Framarlani

ik heb bij problemcar een tekening gevonden!

effe kijken hoe ik die toevoeg..........

gr frank

Framarlani

Citaat van: Framarlani op 13 augustus, 2008, 16:14
ik heb bij problemcar een tekening gevonden!

effe kijken hoe ik die toevoeg..........

gr frank

traffic.gif
title="Click to load original image"

fs1

traffic.gif

da's de stekker achteraan de dvd-gps-unit, die kleine grijze.. sorry kan niet deftiger trekken want zo lang zijn die kabels nu ook weer niet..

op jouw tekening is dan weer vrij duidelijk te zien dat ook bij de antenne een stekker zit lijkt me

Lagunainitiale

framarlani, welke topic heb je die foto vandaan? volgens mij heb ik die gepost. En ik heb ook wel werkbeschrijvingen hoe je die antenne moet vervangen hoor.

Framarlani

Beste Laguna Initiale,

Zoals ik al zei, heb ik de tekening bij problemcar gevonden.
Tekening geeft meteen veel antwoorden op mijn vragen.
Echter een beschrijving zou zéér welkom zijn.

Enne FS1,

Ik heb toch echt wel een andere stekker voor de gps antenne. Volgens mij is dat een FAKRA-stekker op jouw foto. Die van mij is een WICLIC.

Bedankt voor alle hulp in ieder geval.
Ik heb reeds een antenne besteld bij KEW, de originele Calearo, dan kom ik niet voor verassingen te staan.

Gr Frank

Lagunainitiale

Dit is hoe je de antenne vervangt, de hemelbekleding moet je ook los maken, ik denk dat gedeeltelijk genoeg is. Als je de werkbeschrijving leest laten ze je de gehele hemel weghalen. Ik denk dat je beter vanaf achter kan gaan beginnen met het los halen van de zonnegordijn haakjes de handgrepen achter en kofferbak rubber. Volgens mij is er dan genoeg werkruimte om de moer van de antenne los te draaien.
traffic.gif

Framarlani

Dankjwel, ik ga morgen als ik tijd heb er aan beginnen.

Ik heb echter de antenne nog niet binnen.

Gr Frank