Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.525
  • Totaal topics: 10.394
  • Online vandaag: 134
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 90
  • Totaal: 90

What is this? ;D

Gestart door LagunaAlize, 27 november, 2006, 07:54

Vorige topic - Volgende topic

Deaken

Stelletje lutsers  ;D

Wat is er mis met het ouderwetse hoofdrekenen?

Zet je cruise op 120 (of probeer het met het pedaal zo goed mogelijk vast te houden ;) )

bij hectometerpaaltje XX,X zet je je stopwatch aan, bij XX,X+1,0 druk je op stop. Geeft je stopwatch 30 seconden aan klopt je meter precies :)
Om de betrouwbaarheid te vergroten kan je ook XX,X+2,0 doen, dan moet het 60 seconden zijn.

Je kan ook een andere snelheid aannemen en de 1Km klokken, daarna op de tachymeter kijken of het klopt

traffic.gif
title="Click to load original image"

melcon

en als je stopwatch nou een afwijking heeft  ;)

Deaken

Dan moet je een stoppen bij de grijpertjes op de kermis ;)

melcon

FlyLaguna

Het volgende verhaaltje staat bij autoweek op de site:

Een navigatiesysteem bepaalt zijn positie via GPS, het zogenaamde Global Positioning System. In 1994 werd dit oorspronkelijk uitsluitend voor defensiedoeleinden gebruikte satellietnetwerk vrijgegeven voor onder meer het wegtransport. Een 24-tal satellieten draait (elk in zijn eigen baan) rond de aarde. Afhankelijk van het aantal kanalen van uw navigatiesysteem legt het contact met tot wel twaalf van deze kunstmanen en vertelt waar u bent. Uw locatie wordt per seconde ge-updated. Op die manier berekent het systeem hoe hard u rijdt. De snelheidsmeter van een auto verkrijgt zijn informatie via de versnellingsbak, die weer is aangesloten op de wielen. Een snelheidsmeter wijkt daardoor altijd af, want autowielen slijten en ook andere wielmaten kunnen de meting beïnvloeden. Hoe groter het wiel, hoe langzamer het draait. GPS heeft daar geen last van, maar is ook niet 100% nauwkeurig. Zo kan een navigatiesysteem slechts tot op 5 meter vertellen waar u bent. Afhankelijk van het aantal kanalen van uw systeem kan die afwijking oplopen tot 10 meter. Zowel de snelheidsmeter als uw navigatiesysteem geven dus niet de exacte (geijkte) snelheid. Zo is de gemiddelde afwijking van een snelheidsmeter 10%. De snelheid die uw GPS-gestuurde navigatiesysteem aangeeft is nauwkeuriger.

Volgens mij is het een verplichting voor auto fabrikanten om auto's met snelheidsmeters af te leveren, die in ieder geval nooit te weinig aangeven. Een beetje te veel aangeven is voor hen dus aan de veilige kant. Deze is procentueel en loopt dus op met de rijsnelheid.
Daarnaast zijn er dus meerdere factoren die de afwijking bepalen.. Bijvoorbeeld slijtage van de banden, maar ook als je een andere banden&velgen set erop hebt laten zetten waarbij de hoogte verhouding is veranderd. 

melcon

gps heeft inderdaad een afwijking, maar die is in elk geval niet noemenswaardig
en veel preciezer dan de snelheidsmeter van je auto. dan praten we over duizendsten
van procenten.

raimon

wat je kan doen is achter een vrachtwagen gaan rijden.
km tellers van vrachtwagen moeten om de 2 jaar geijkt worden.
en die kunnen max 90
en als ik kijk bij mij in de vrachtwagen dan klopt mijn teller exact met de snelheid op de tom tom.

rookie

ja, maar vrachtwagens willen nog wel eens banden wisselen na een keuring, waardoor deze 5 km harder gaat lopen en voor de keuring weer de goede banden erop.

raimon

Citaat van: rookie op 26 september, 2008, 13:13
ja, maar vrachtwagens willen nog wel eens banden wisselen na een keuring, waardoor deze 5 km harder gaat lopen en voor de keuring weer de goede banden erop.
klopt dat gebeurt wel eens ja. met afgesleten banden laten ijken en daarna nieuwe erop, maar dat scheelt niet zo veel. 2tot3 km scheelt dat
voorheen deden sommige er een andere maat banden op maar dat is tegenwoordig link want als je aangehoudenwordt en de politie ziet dat dan krijg je een dikke prent vanwege fraude.

rookie

maar dat laatste gebeurt nog wel eens vaak

melcon

Waarom is dat eigenlijk fraude? Je bepaalt toch zelf wat voor banden je er op legt

raimon

Citaat van: Maarten Jan op 26 september, 2008, 17:03
Waarom is dat eigenlijk fraude? Je bepaalt toch zelf wat voor banden je er op legt
bij luxe autos is er geen haan die er naar kraait.
maar bij vrachtwagens werkt dat heel anders.
er staat tegenwoordig in de deurstijl een sticker met de voertuig gegevens en dus ook banden maat.
en als je dus na t ijken andere maat banden erop gooit  klopt de tachograaf dus niet meer mbt tot snelheid registratie en uren enz enz.
je mag 2% afwijking hebben en als je met afgeleten banden de tacho laat ijken en er daarna nieuwe op van dezelfde maat val je daar dus net binnen en dat word dus nog wel regelmatig gedaan. dat gebeurt bij ons in de werkpaats ook.

ik las in ander topic over big brother gedoe.
en dat duurt bij luxe autos ook niet lang meer.
ik denk dat ongeveer 75% van de vrachtwagens al iets hebben mbt track en tracing. :'(

Sfinx

Niet alleen vrachtwagens. In de taxi's van het bedrijf waar ik werkzaam ben zit ook een GPS Buddy. Mijn baas weet 24/7 waar ik ben (of althans de auto), wanneer ik start, wanneer de motor uit gaat, hoe hard ik rijd enz. enz.
Gewoon met een inlognaam + paswoord te volgen via een website.

melcon

ja ik vind het echt te ziek voor woorden, politiestaat lijkt het soms wel te worden.
maar goed, denk dat die gps nog wel redelijk lastig wordt, las laatst een artikel
in de krant erover. Je hebt 8 miljoen van die kastjes nodig, kosten 200 euro per stuk.
Vervolgens moeten die kastjes nog ingebouwd worden.
Van gewone gps apparaten gaat er 1% stuk binnen een maand, dus als je het heel gunstig
stelt voor die rommel die ze willen inbouwen, 1 promille, dan is dat alsnog 8000 kastjes die
gerepareerd en weer opnieuw ingebouwd moeten worden.
Dan nog de vraag wie dat moet / mogen doen. Wie mag het betalen is dan natuurlijk de belangrijkste
vraag... maar dat lijkt me duidelijk... En dan nog de controle er op plus dat die dingen het allemaal via
gsm/gprs/umts moeten gaan verzenden (capaciteit is daar bij lange na niet voldoende voor, en kpn/vodafone/telfort
gaat daar ook niet voor investeren als ze daar geen geld voor krijgen, die zijn ook niet gek.).
Dus er zitten nogal wat haken en ogen aan (gelukkig  ;D)

raimon

het is makkelijker te realiseren dan je denkt.
kijk maar naar de duitsers met hun tol systeem voor vrachtwagens
dat werkt ook via gps/gprs
en dat systeem wil nederland ook voor rekening rijden.
moet elke auto een kastje hebben, kosten voor de eigenaar.
en er zijn meer landen die dat systeem willen.