Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

07 december, 2023, 15:36

Login with username, password and session length

Recent

Leden
Stats
  • Totaal berichten: 193.874
  • Totaal topics: 10.303
  • Online today: 56
  • Online ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 1
Guests: 65
Total: 66

How to: Achterremmen vervangen

Gestart door hans49, 19 juli, 2013, 10:44

Vorige topic - Volgende topic

hans49

Vorige week een alarmerend geluid, zo te horen rechtsachter. Wiel eraf, remblokje aan 1 kant nagenoeg versleten. (Zeker gemist op de apk 4 weken geleden...)
Nieuwe blokken bij de dealer gehaald, links-en rechtsachter beide vervangen.
Wat schetst mijn verbazing..linksachter zag ik dit:

Ja moet er wel mee op vakantie,dus spul losgehaald, nog maar eens extra wat kopervet aangebracht, alles glijdt prima, voor alle zekerheid ook nog ontlucht,
net proefrit gemaakt. Remt perfect, trekt niet, alles komt goed los en wagen rolt ook echt lekker soepel.  ??? ??? ???
Of moeten de nieuwe blokken zich een beetje 'inslijten' op de schijfen?
grtz Hans

PS De oude blokken zaten zowel links als rechts niet goed gemonteerd (niet alle veertjes zaten netjes in de groef van de zuiger)

Lagunainitiale

Ja nieuwe blokken moeten altijd inslijten. Maar heb je ook de dikte van de schijf gemeten? want nu zet je er.nieuwe blokken op maar die schijf word er niet beter op. Als je schijf bijna op is zou ik deze gelijk mee vervangen. Dan is alles weer lekker vers.

hans49

Ja was 9,5 mm, haynes zegt minimaal 8,5. Na de vakantie maar eens kijken, zie dat ze bij mister auto 127 euri de 2 zijn (schijven met lagers).

Viper

het beste is dat je de schijf zuiver maakt en die vervangt als je blokken versleten zijn.

nu, wat bedoel ik met zuiver maken: je bent op je schijf aan de buitenkant een cm wat dikker is en wat je los kan maken door daar met een hamer op te tikken (aan de bovenkant van de schijf tikken wel te verstaan)

als je dit doet dat gaat al dat "vuil" metaal wat op de schijf hangt afbrokkelen en heb je terug een volle schijf waar je remblokken terug op kunnen pakken.

dit gebeurd wel meer hoor en zo een verschil gaat het niet geven in remkracht maarja, je hebt toch weer een kleine cm winst he.

hans49

!! !! Tnx voor deze tip Viper!
Grtz Hans

hans49

Bij nauwkeurig meten was de ene remschijf 7,8 mm en de andere 8,1. dit vond ik echt veel te veel onder het minimum van 9,5 mm.
Dus : 2 nieuwe remschijven voor achteras besteld bij mr auto, en hier het verslag van de montage. De gold-en diamond members lachen zich nu een scheur in hun broek (viper, lagunaV8,rookie etc) maar ja ik ben maar een eenvoudige sleutelaar weliswaar enthousiast maar niet zo bekwaam als deze lieden, en misschien heeft iemand er wat aan.

Je hebt behalve 2 remschijven ook een dop maat 36 nodig, kostte mij 20 euro bij de automaterialenwinkel.

Dan de auto opkrikken, en het wiel eraf om het dopje te verwijderen waarachter de wielnaafmoer zit.

Ik heb toen het wiel weer gemonteerd en de Laguna laten zakken, omdat ik verwachtte dat er heel veel brute kracht nodig zou zijn om de moer los te
krijgen. Dit is dus niet nodig (tnx Lagunainitiale), je kunt de auto gewoon op de krik laten staan en de wielnaafmoer losmaken. Misschien dat je vanuit veiligheidsoverwegingen dat liever wèl doet, aan jou.

Uiteindelijk heb ik een stuk pijp op de ratel gezet, en ja hoor, daar kwam ie!

Na het losmaken (maar niet helemaal) van de wielnaafmoer moet de remklauw eraf. Als eerste heb ik de veer verwijderd.

Na het losmaken van de 2 bouten waarmee de remklauw vastzit, heb ik de wielnaafmoer geheel verwijderd.

De remschijf kon ik er heel gemakkelijk vanaf halen, hoefde niet te hameren of tikken, trok het ding zo van de as.

En nu die nieuwe schijf erop:

Let op de tekst in de foto, niet op deze manier!! Uiteindelijk heb ik de 36mm dop gebruikt om heel voorzichtig de schijf erop te tikken.
Zodra de schroefdraad bereikbaar was, heb ik de nieuwe moer (kwam met de remschijf mee) erop gezet en het hele zaakje hiermee vastgezet.
Het vastzetten op de aanbevolen sterkte (280 Nm) heb ik later gedaan, eerst zo vast als kon.
Om daarna de remzuiger terug te stellen (dat moet echt, je hebt geen schijn van kans) moeten eerst de blokken eruit.
Nu had ik via internet voor 37 euro een remterugstelsetje gekocht. Ok, niet de beste kwaliteit, maar het doet waar het voor bedoeld is:

De remzuiger is hier netjes teruggesteld (ik heb geen ontluchtingsnippel open gezet en ook niet ontlucht naderhand)

Dan kunnen nu de blokken (die had ik 2 weken geleden nieuw gekocht bij de dealer) weer terug.
Let er goed op, dat alle veertjes ook daadwerkelijk in de groef van de remzuiger zitten. Kan even prutsen zijn, ik had mazzel was zo
gepiept.

Je kunt de beweegbare delen van de klauw desnoods even met kopervet behandelen. Staat niet op de foto, heb ik wel gedaan.
Hierna heb ik de remklauw (schijnt ook wel remtang te heten) vastgezet met de 2 bouten.
Wat echt een must is, is de nieuwe remschijf ontvetten. Blijkbaar zijn ze 'fabriek-af' met iets ingesmeerd tegen roest, ze waren plakkerig en vet, dus
remmenreiniger erop:

Nu kun je het wiel weer monteren, en de auto laten zakken om de wielnaafmoer op het juiste moment (280 Nm) te zetten. En da's heel erg vast.
Mijn moment sleutel gaat maar tot 210, dus ik heb die gebruikt om hem daarop vast te zetten en heb toen met de hand en een verlengpijp nog een slag extra gegeven.
Niet conform de regels, maar Haynes waarschuwt ervoor dat je de 280 Nm niet overschrijden mag.
Om het loslopen van de moer tegen te gaan, zitten er 'af fabriek' 3 plekjes waar je de moer een beetje naar binnen tikt.

Ik hoop dat de gold- en diamond members dit ook lezen. als het goed is, weten zij wat ik vergeten was........

Gelukkig was de veer te monteren zonder het wiel er WEER af te moeten halen  ;D

al met al ben ik in een rustig tempo 2 uur bezig geweest, toen waren beide kanten gedaan. eigenlijk zou je een momentsleutel moeten hebben die
280 Nm aan kan, maar verder was dit prima te doen.

SMF spam blocked by CleanTalk