Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

01 juni, 2023, 05:54

Login with username, password and session length

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.879
  • Totaal aantal topics: 10.291
  • Online today: 56
  • Online ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 94
Total: 94

Kapotte dynamo?

Gestart door StefanZ, 21 maart, 2023, 01:04

Vorige topic - Volgende topic

StefanZ

Hallo Allen,

Ik heb het volgend probleem.
Al mijn Laguna 2.0 uit 2006 een paar dagen stil heeft gestaan en ik wil de auto starten, start de motor moeilijk, maar slaat aan. Wanneer ik echt maar een minuutje rijd, de auto stil zet, de deur even open en dicht doe (contact er dus helemaal af) en de motor weer start, start de auto weer als normaal en draait vrolijk rond. Ik kan dan de hele dag genieten van een vrolijk en goed startende en rijdende auto. Als ik de daarop volgende dag de auto start, start de auto ook weer zonder problemen, maar als de auto een dag of drie stil staat, start hij weer moeilijk. De dynamo laadt de accu dus wel op, maar het is net alsof de accu heel langzaam leegloopt. Kan het dan lekstroom zijn dat de accu langzaam leeg trekt of loopt de dynamo op z'n laatste benen?

Stadium III

Maak de bdp sensor eens schoon
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

StefanZ

Graag, maar waar zit dat ding ?

Stefan

leonardo

bdp sensor is krukas sensor, die heb je blijkbaar al vervangen (andere topic)

Laat je batterij eens testen.

StefanZ

Ja, die heb ik vervangen. Accu is getest en goed bevonden. Ik rijd tegenwoordig alleen maar kleine stukjes. Kan het daar mee te maken hebben? Rare is, dat hij wel goed oplaadt. 1 minuutje rijden en het "probleem" is over en hij start vrolijk in een keer de hele dag door. Ook de dag daarop gaat probleemloos, maar na drie dagen komen de problemen. Oplossing nu is dat ik elke dag even een klein rondje maak rond het huis. Dat is schijnbaar voldoende, maar niet een echte oplossing natuurlijk.

leonardo

De dynamo kan je met een gewone multimeter testen. Als de motor loopt moet je op de accupolen +/- 14v meten.

Lekstroom: Rij even flink, thuis haal 1 accupool eraf laat drie dagen staan.
Als de motor goed start heb je ergens lekstroom, Zo niet is de accu toch niet goed.

Stadium III

je kunt ook lekstroom meten op de accu als de auto uit staat ,let op miliampere auto uit ,op de accu plus en min en meschien wel een 30 min geduld
Naar mijn weten alles onder de 1 is goed
Succes
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

StefanZ

Als de dynamo niet goed zou laden, dan zou de auto altijd slecht moeten aanslaan omdat er te weinig geladen wordt, maar dat is niet het geval. Na een minuut rijden is het slechte starten over en start de motor keer op keer probleemloos. auto uit, boodschappen doen, uurtje later terug en starten rijden parkeren twee uur later terug en starten. Het probleem ontstaat pas na een paar dagen stilstaan.

leonardo

Dynamo kan je meten, lekstroom kan je ook meten precies zoals Stadium III aangeeft. I.v.m met je accu kan je ook beschreven test uitvoeren.

Je accu kan goed zijn voor dagelijks gebruik, maar niet goed genoeg voor jouw gebruik.

ligt aan jouw wat je wilt doen.

Succes

StefanZ

Ik ga aan de slag natuurlijk. Moet het wel even wat droger worden  :(

SMF spam blocked by CleanTalk