Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

29 november, 2023, 17:13

Login with username, password and session length

Recent

Leden
  • Totaal leden: 1.954
  • Latest: hhjj
Stats
  • Totaal berichten: 193.866
  • Totaal topics: 10.301
  • Online today: 56
  • Online ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 69
Total: 69

Laguna 3 wil niet op contact.

Gestart door Harald80, 31 oktober, 2022, 18:45

Vorige topic - Volgende topic

Harald80

Goedenavond mede-Lagunarijders!

Ik heb een probleem met mijn Laguna 3 2.0 16v uit 2008.
Vanmiddag wilde mijn vrouw weg met de auto, deed de kaart in de lezer, en er gebeurde helemaal niks! :o  De auto wou niet op contact, het stuurslot hoorde je ook niet klikken. Dit was met beide kaarten. Slechts een zacht klikje vanonder het dashboard was af en toe hoorbaar. Radio en kachelbediening werkten wel. Wat gerommeld met de kaarten, hielp niet. Ik heb de min-klem van de accu nog even losgenomen, hielp ook niet. Na een klap op de stuurkolom kwam er even later wel leven in de brouwerij (toeval?), en uiteindelijk startte de auto weer. Om even later opnieuw te weigeren. Wat kan dit zijn? Kaartlezer defect?

Wat me trouwens onlangs ook opviel, is dat de kaart niet vergrendeld word in de lezer zodra de motor loopt. Mijn zoon trok hem er laatst zo uit en de motor liep gewoon door. Is dit normaal?

Groeten Harald.

Stadium III

De kaart is idd niet meer vergrendeld
dus is al vanaf 2004 niet meer in de fase 2 type 2
Je zou de kaartlezer eens kunnen demonteren ,dan moet je wel wat los halen Zou kunnen zijn dat er een lees lip is losgekomen <dit is een wat er bij de type 2 lezers wel eens gebeurde
Mocht hij niks meer doen de ANWB eens langs sturen om uit te lezen
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Harald80

Blijkt nu zo te zijn:

Als ik de kaart uit de lezer haal springt het stuur normaal gesproken op stuurslot. Daarna kan ik de auto gewoon weer op contact zetten, stuurslot klikt eraf en hij start.
Springt het stuur níet op stuurslot, dan wil hij daarna niet op contact en start dus ook niet. Lijkt alsof er in de kaartlezer soms een schakelaar oid blijft hangen waardoor het stuurslot niet wordt bedient?

Peter Paul

Zie bericht stadium111

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Joram

Dag Harold,

Ik ben erg benieuwd wat bij jou de oplossing zal zijn.

Ik heb een laguna III met handsfree card en doet bijna hetzelfde. Echter is het euvel aanwezig wanneer ik hem juist niet in de kaartlezer steek. Dan weet ik nu wanneer ik niet de bewuste 'click' hoor van op het stuurslot gaan, dat ik dan niet meer normaal kan starten zonder de truc. Bij handsfree starten, dan zal ik om de zoveel keer, soms 2-3 x achter elkaar, de auto alleen kunnen starten wanneer ik, net als jij een keer hebt gedaan, een tik tegen het stuurslot geef...hij lijkt er dan in te vallen of id, al hoor je dat niet ofzo.

Ik wist dit nadat ik ermee voor de 1e keer mee stil stond en de ANWB deze truc uithaalde. Dus van hem geleerd om op dit bewuste onderdeel een tik te moeten geven. Nu na weken alleen met de kaart in de sleuf te starten, dan valt hij wel elke keer in het stuurslot zodra ik de auto uitzet en de kaart verwijder.

Erg vreemd allemaal.

Bij jou dan weer gek dat hij ook deze kuur vertoond bij een niet handsfree-card...en dus deels niet hetzelfde euvel lijkt. Maar er moet toch een verband zijn. Ik hoop dat je het vindt iig, en als je tips hebt! graag. Ik durf hem namelijk nog niet naar de garage te sturen, ik zie dan nml de diagnose uren met angst en beven tegemoet..maar ik zal het wel een keer moeten voorleggen ben ik bang wanneer ik het zelf niet uitvogel. Dit is ook niks zo..

ps. bij mij is het stuurslot vervangen. Ik voeg de foto bij van het onderdeel. betreft het aluminium ring die je ziet bij mij. dit ter info..

groet, Joram

Joram

Dag Harold, had jij nog verder onderzoek laten doen? Of weet je iig wellicht nog iets meer?

Groet, Joram.

Harald80

Hallo,

ik ben er mee bij de dealer geweest, deze heeft de auto uitgelezen en onderzocht en volgens hun ligt het aan de stuurslot module. Deze regelt ook de startblokkering (?), dat verklaart het niet willen starten als het stuurslot niet inschakelt. Deze module moet vervangen en geprogrammeerd worden. Kostenplaatje van dit alles: ca. 700 euro!! :o
Omdat de auto hier dagelijks gebruikt word heb ik akkoord gegeven om de reparatie uit te voeren, probleem is nu dat de stuurslot module bij Renault al sinds oktober in backorder staat!

Joram

Dag Harold,

Dank voor jouw update!
Dan ben ik eeg benieuwd of dit het euvel straks heeft opgelost. Gezien het feit dat ons probleem gelijk aan elkaar is hoop ik dat dit het is iig (voor beide), dan zal ik vervolgens deze zelfde (kostbare) stap gaan ondernemen!

Ik hoor het graag, dank alvast.
Groet, Joram.

Harald80

Eindelijk vorige week het verlossende antwoord gekregen van de dealer. De stuurslot module was binnen! Kon meteen dezelfde dag langskomen om hem te laten vervangen. De reparatie was binnen het uur klaar, en na het betalen van €655,- kon ik de auto weer meenemen. En het heeft geholpen. Auto heeft geen vervelende kuren meer, stuurslot schakelt weer in en uit zoals het hoort. Ook geen startproblemen meer. Dus ja, kost wat maar dan heb je ook wat.

Groeten Harald.

Joram

Dag Harold,

Goed te horen dat het nu is opgelost. Laten we hopen dat het zo blijft!

Ik gebruik nu kaart, voor het starten, niet meer handsfree en dan treed het euvel niet op. Voorlopig gebruik ik hem nog even zo om deze kosten te besparen. Maar wellicht ga ik in de toekomst het willen oplossen en zal ik deze reparatie tip gebruiken!

Groet, Joram.

Joram

Update;

De auto is naar de dealer geweest en het stuurslot is vervangen. kosten € 550,00 bij ABD in Sneek.
Slot klonk een stuk beter wanneer deze op slot ging, minder traag geluid  dus de oude liep gewoon stroef ook lijkt het. Nu afwachten of het goed blijft gaan, maar verwacht van wel..

ps. dat ik nu toch overstag ging is omdat de laatste keer het stuur (per ongeluk) was gedraaid toen contact uit was en dus echt op slot gegaan. Daar wilde hij niet meer uitkomen, stuur bewegen e.d. had geen zin. Na vele sterke tikken met hamer op de stuurkolom en gelijktijdig meermaals indrukken van de startknop schoot deze er gelukkig vanaf. Gelijk dus afspraak gemaakt en het onderdeel was ook nog op voorraad dus top! (op de kosten na...:)

SMF spam blocked by CleanTalk