Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

31 januari, 2023, 23:54

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.908
  • Latest: Ralph Z
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.517
  • Totaal aantal topics: 10.259
  • Online Today: 56
  • Online Ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 40
Total: 40

(Extreem ?) hoog olieverbruik GT 205

Gestart door Janneman82, 31 oktober, 2022, 11:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

melcon

Ga er maar vanuit dat het via de uitlaat de turbo verdwijnt, onder druk zal die wat olie mee zuigen als het turbinewiel hard genoeg draait. Hoe is de binnenkant van de uitlaat tips? Als het wat vettig oogt/voelt dan is het meer olie dan roet (wat altijd droog is).

Janneman82

Ik zal nog even controleren of het vettig of droog is. Wat kan het dan zijn, slijtage van de turbo?

melcon

Slijtage van de as inderdaad, er lekt sowieso altijd een klein beetje olie langs het asje maar dit zie je niet terug en merk je ook niet in olie verbruik. Als de speling groter wordt en de as echt los in de lagers komt te zitten dan wordt het wel significant.

Janneman82

Vorige week is er wederom olie uit de opening van de peilstok (bovenin) gespoten. Dit is vorig jaar ook gebeurt, al was het toen iets heftiger, en is opgelost door het plaatsen van een nieuwe peilstok (rubbertje was afgebroken).

Overal lees je dat dit door een te hoge carterdruk veroorzaakt wordt, maar mijn mannetje heeft dit gecontroleerd en niets geconstateerd. Soms kan het ook door versleten zuigerveren komen lees ik. Dat laatste zou misschien ook het hoge olieverbruik kunnen verklaren?

Echter bij logisch nadenken zou dat laatste te merken moeten zijn aan vettige/smerige bougies, maar die zijn netjes koffie met melk bruin. Waarmee zou je dit definitief kunnen checken, een compressietest?

Ten slot; kan iemand mij vertellen waar ik onder de motorkap de carterontluchting en aanverwante slangen kan vinden?











leonardo

#19
Je kan een witte dunne handschoen op de olievuldop of peilstok met tape of elastiek vast maken en een paar keer flink gas geven. Als die behoorlijk opblaast weet in ieder geval dat je teveel carterdruk hebt. Een compressie test is altijd goed voor de staat van de zuigerringen en kleppen.  Maar hoeft niet de enige oorzaak te zijn olieverlies. Heb je zeker geen lekkages bij turbo of oliekoeler?

Stadium III

Volgens mij wordt de kartel beluchting altijd terug in je inlaat traject gestuurd
Volgens mij de slang links langs de vuldop de dikkere
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

leonardo

Klopt en normaal zit er nog een PCV klep tussen die olie uit de lucht moet scheiden. Kijk eens op onderdelen.nl voor karter ventilatie voor jouw auto en misschien kan je de onderdelen die je wil controleren herkennen.
Verder zou ik nog de plaat onder de auto afhalen en zelf goed onder kijken.

Janneman82

Begrijp ik goed dat het de rood gearceerde slang is?



De tip m.b.t. de handschoen kan ik inderdaad nog wel zelf proberen, bedankt.

Stadium III

EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Stadium III

Maak je motor ook eens schoon ,voor het zicht lijkt er overal olie te liggen
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Janneman82

Huh? Waar zie jij olie dan? Valt toch reuze mee hoe het eruit ziet, of ligt dat aan mij?  ???

Stadium III

Hij komt op de foto nog al vrij vettig over
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Janneman82

Oh het valt mij al niet eens meer op. Dat is het gevolg van de eerste olie explosie van vorig jaar ben ik bang.  ::)

Stadium III

EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Janneman82

Gisteren een tocht van dik 300km gereden, hoofdzakelijk snelweg, en nadien wederom een enorme olie explosie uit de peilstok, alles zit onder. @#$$%#^%*&>:(

Hij bouwt dus duidelijk na verloop van tijd behoorlijk wat druk op in het carter. Mijn vriendin is er helemaal klaar mee en wil dat ik de Laguna weg doe, ding heeft me niks als ellende gebracht. Ik kan er echter nog geen afstand van doen, hoe onverstandig dat misschien ook is.  ::)

SMF spam blocked by CleanTalk