Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

01 juni, 2023, 06:54

Login with username, password and session length

leden
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.879
  • Totaal aantal topics: 10.291
  • Online today: 56
  • Online ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 96
Total: 96

(Extreem ?) hoog olieverbruik GT 205

Gestart door Janneman82, 31 oktober, 2022, 11:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Janneman82

Mijn Laguna GT 205 (170.000 gelopen) verbruikt de laatste maanden ineens enorm veel olie, ongeveer 1 liter per 1500km. Voorheen lekte hij behoorlijk wat olie, maar na een bakrevisie en het vervangen van de kruskaskeerring is dit verholpen.

Echter nu verbruikt hij dus, zonder te lekken, in mijn ogen enorm veel olie. Ik heb al niet veel geluk met de Laguna, dus ik vrees alweer het ergste. Loopt het blok op z'n einde of kan het ook wat simpels zijn? Ik meende ergens gelezen te hebben over een bepaalde slang ofzo die verstop kan zitten. Bij een koude start zie ik wel wat blauwe rook uit de uitlaat, maar dit is ook snel weer verdwenen. 

SebasNL

Poeh...da's niet prettig. De mijne heeft ongeveer gelijke km-stand, maar heb nog geen noemenswaardig olieverbruik (niveau op 4/6 dots op het dashboard na bijna 10.000km) (direct even afkloppen...)

Misschien verstopte carterventilatie, lekkage langs de turbo of langs de zuigerveren (compressietest?)?
Blijft je koelvloeistof wel mooi helder? (koppakking?)

Als het nergens uit lekt dan is verbranding bijna de enige mogelijkheid. Alleen dan inderdaad nog uitzoeken waar het dan dat traject inkomt...

Janneman82

Na 1500km zit ik 5/6 dots, niet veel later op 4/6. Het gaat hard dus.  ::)

Koelvloeistof is gewoon helder, die had ik inderdaad zelf al getest. Hij moet binnenkort voor de APK dus ik zal vragen of ze genoemde punten kunnen checken.

Stadium III

Maak de slang eens los van turbo naar intercooler ,hoe is het daarin met de olie
Verder  carter ventilatie eens bekijken en onder de auto eens controleren op lekkage

Hier een mini zweetlek carterpan pakking maar in een jaar geen druppel erbij,mag het van mijn monteur nog eens niet laten maken

Hoe is de druk van de auto als de olie dop los is blow by?
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Janneman82

"Hoe is de druk van de auto als de olie dop los is blow by?"

Wat bedoel je hier precies mee?  :)

Stadium III

Als je carter ventilatie verstopt zit dan perst hij alles langs de zuigers en wordt het mee verbrand
Je olie dop los dan zal hij daar de druk kwijt raken ,zoek er maar eens op
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Janneman82

#6
Mijn 'mannetje' heeft alle slangen gecontroleerd en nergens olie te bekennen, de carterventilatie lijkt niet de boosdoener te zijn dus. De bougies zien er ook schoon uit (koffie met melk bruin), dus je zou denken dat hij dan geen olie verbrand intern.

Wel zag hij iets olie bij de turbo, maar niets geks eigenlijk.

Rara wat kan het dan nog zijn?  ???

Stadium III

dus vanaf de turbo geen olie te bekken in de luchtinlaat
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Janneman82

Even nagevraagd en daar zat inderdaad wat olie, maar niets schrikbarends.

Stadium III

EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Janneman82

Nee hij pakt goed op en trekt goed door. Niet anders dan anders.

Stadium III

EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Janneman82

Toch bedankt voor je tijd en moeite Stadium! Ik denk dat ik er maar mee moet leren leven dat ik maandelijks een litertje erbij moet gooien.  ::)

Stadium III

Het enige puntje is dat de turbo hem via de uitlaat kant eruit gooit
Wat heeft ie gelopen ?
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Janneman82

De uitlaattips zijn wel wat donker, maar geen idee of dat excessief is. Hij heeft nu 170.000 km gelopen.

SMF spam blocked by CleanTalk