Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

28 maart, 2023, 13:11

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.913
  • Latest: ruud
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.741
  • Totaal aantal topics: 10.276
  • Online Today: 56
  • Online Ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 58
Total: 58

[HOW TO] Gasklephuis schoonmaken [1.8RT/F3P]

Gestart door Duert, 29 september, 2012, 18:16

Vorige topic - Volgende topic

Duert

In navolging van het topic [HOW-TO] Klepspeling meten, nu eentje over het reinigen van het gasklephuis. Dit is toevallig iets dat ik in de planning had, dus gelijk maar even foto's maken voor een handleiding. Deze handleiding betreft in ieder geval een F3P-blok van een Laguna 1/Ph1 1.8RT uit 1998. Het is mogelijk dat het ook meerdere auto's omvat, maar van deze weet ik het zeker omdat dit mijn auto is.

Goed, het gasklephuis. De naam zegt het al, het is een behuizing voor de gasklep. Deze wordt na verloop van tijd vies en kan de werking verminderen. Slecht lopen, verminderde acceleratie, hangend/haperend gas en een reeks van vage klachten kunnen een vies gasklephuis als oorzaak hebben. Schoonmaken is een mooi klusje.

Het was mijn eerste keer en ik heb tussendoor nog een paar extra dingetjes gedaan, maar ik was ongeveer 2 uur bezig. Ik denk dat als je gaat sleutelen (en een beetje handig bent) puur met de bedoeling voor het gasklephuis dat je aan een uurtje voldoende hebt.

Het kan zijn dat er op de foto's onderdelen te zien zijn die jij niet hebt. Dat komt doordat ik een LPG-installatie (Eurogas/Landi Renzo) ingebouwd heb. In grote lijnen zijn de handelingen hetzelfde, maar mocht het anders zijn heb ik dit met [LPG!] aangegeven. Ik laat zelf altijd zo veel mogelijk de slangen en stekkers gewoon aan de organen zitten, zo ontstaat er geen verwarring over wat nou waar moet. Als het belemmerd in de beweging haal ik ze wel los.

Net als de vorige keer: ik hou me niet verantwoordelijk voor enige fouten of schade veroorzaakt door het volgen van deze handleiding. Ik ben fysiotherapeut, geen automonteur.

NB: Werk netjes en schoon. Leg alles netjes opzij als je iets losgedraaid hebt, als je het laat vallen is het weg of erg moeilijk om weer te pakken te krijgen. En gebruik je gezonde verstand, normaal wil iets met een hamer wel los maar dat is met een gasklephuis niet het geval. Het spul is vrij kwetsbaar en als je het niet vertrouwd: ga naar de monteur.

Minimale benodigdheden:
- Doppenset, dop 8 en 10
- Torx-sleutels
- Grote platte schroevendraaier
- Poetsdoek
- Evt schoonmaakmiddel, ik ben groot fan van Dasty (Wibra)
- Bakje voor boutjes/moertjes

En nu het echte deel:
1. Ga naar je auto en open je motorkap. Ja, mijn luchtfilterbox zit dicht met duct-tape. Die klemmetjes mogen wel op zijn na 300k km's

2. Verwijder de luchtfilterbox. Schroef eerst bij het gele vierkantje de slangklem los en verwijder het bovenste deel van de box. Maak ook de sensor los die in de slang zit, deze kun je gewoon de stekker uit halen. Draai daarna 2 moertjes (beide maat 10) los en verwijder het onderste deel van de box, de slang onderin kun je gewoon laten zitten.

3. Nu heb je vrij zicht op het gasklephuis. Als je er in kijkt zie je de klep zitten:

4. Ruimte maken. Draai dit onderdeel (luchtomloop?) los met de 2 torx-boutjes in t rood en de slangenklem met 2x boutjes maat 10.

5. [LPG!] Als je het gasklephuis vanaf de zijkant bekijkt kun je 3 boutjes dop 8 zien zitten. Draai deze los.

6. [LPG!] Verwijder het voorste deel, dat is even wrikken. Dan zie je de klep zitten:

Het voorste deel was een beetje vies icm vloeibare pakking wat de vorige beun ertussen gesmeerd heeft. Ik hou van vloeibare pakking, maar meer = niet altijd beter. Hou er rekening mee dat er tussen het voorste en het klepdeel zelf een dikke rubberen ring zit.

6. Draai vervolgens deze 4 torx-bouten los. Hou er rekening mee dat er een stalen (met rubber) pakking tussen zit en dat die achter het blok valt zodra je het gasklephuis loshaalt. Haal ook even de TPS-sensor (Throttle Positioning Sensor) los, dit geeft meer bewegingsvrijheid.

De pakking

7. Schoonmaken! Zorg dat de klep en behuizing netjes schoon worden. Neem ook even het eerste deel van je inlaat mee.

8. Draai het spul weer in elkaar. Begin met het gasklephuis aan de inlaat. Vergeet hierbij de pakking niet, op de foto staat hoe deze gemonteerd zou moeten worden. Maak hem wel even goed schoon voordat je hem terugzet

[LPG!] Ik heb een klein spoortje vloeibare pakking gebruikt om te zorgen dat het LPG-deel gasdicht afsluit. Als je nieuwe pakkingen gebruikt hoeft dit niet.  Vergeet de rubberen ring niet

9. Monteer het gasklephuis in omgekeerde volgorde als dat je hem weg gehaald hebt. Vergeet de TPS-sensor niet.

10. En dan is dit het eindresultaat. Een mooi schoon klepje.

11. Zet de luchtfilterbox weer terug. Vergeet niet om de sensor weer aan te sluiten. TIP: klop even het onderste deel van je luchtfilterbox uit. In de loop der tijd kan hier wat troep in komen. Controleer ook gelijk even de slangen hier naartoe

edit: wat dingen aangepast, wat foto's toegevoegd

Paul

Bedankt voor deze how to
Ik maak hem even sticky

Let er wel op dat dit een auto is met lpg. Het aluminium deel wat tegen de gasklep zit is het mengstuk van de Lpg.
Normaal zit dit er niet op.

Duert

Dank je wel voor de aanvulling Paul! Ik heb het ook aangepast in het topic en ik heb nog even wat foto's toegevoegd.

warlord

SMF spam blocked by CleanTalk