Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

05 oktober, 2022, 22:24

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.890
  • Latest: deltapuk
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.332
  • Totaal aantal topics: 10.251
  • Online Today: 56
  • Online Ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 48
Total: 48

Versnellingsbak olie wisselen 2.0 dCi

Gestart door datisgaaf, 19 februari, 2016, 22:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

datisgaaf

Vanmiddag de versnellingsbak olie maar eens een keer vervangen. Auto is bijna 10 jaar oud en heeft 230.000 km op de teller staan. Niet dat hij beroerd schakelt (behalve dat hij koud moeilijk terug in de eerste versnelling gaat), maar omdat ik het wel eens tijd vond om te wisselen.
Ik heb er wat foto's van gemaakt, die ik hier ook wel even wil delen.

Het gaat om een 2006 Laguna Grand Tour 2.0 dCi Tech Line 150pk.
Handgeschakelde 6 bak. PK4 volgens Haynes.

Volgens mijn Haynes moet er 2.4 Liter Elf Tranself TRP 75W/80 olie in, maar dat schijnt niet meer gemaakt te worden en vervangen te zijn door Elf Tranself NFP 75W/80.
Op eBay voor iets van €50 drie liter besteld, aangezien het hier nergens te koop was. Tevens een bvi.1675 peilstokje besteld (€7 voor de stok, €12 voor de verzending  :( ).


Drie blikjes verse olie :)


Beschermingscover achter het linkervoorwiel weggehaald om bij de vulplug te komen. Eerst gekeken of ik deze loskreeg, alvorens de olie eruit te laten lopen. De vulplug zit overigens handvast dus dat zal geen probleem zijn, maar ik had op internet gelezen dat iemand m eerst leeg had laten lopen om vervolgens erachter te komen dat z'n vulplug niet los kwam.


Onderaan de versnellingsbak zie je een keurig drainplugje zitten met een 8mm vierkant gat, net als de carterplug. Leeg laten lopen gaat net als de motorolie. Ik heb er wel eerst 50km mee gereden om de bak warm te krijgen, zodat de olie er beter uit zou lopen.


Vul- en drainplugje (vooral schroefdraad) even schoongemaakt en drainplug voorzien van een vers ringetje.


Transmissieolie die eruit kwam ziet er toch anders uit als wat er straks weer ingaat.


Essentieel is het gebruik van een trechter met lange "snuit" welke een eindje de bak ingaat, goed aandrukken en de trechter vastzetten met een staaldraadje. Vervolgens heel langzaam de olie erin gieten.


Ik heb er op de krik gewoon 2.4 liter ingegoten, de hoeveelheid die erin moet en die er ook uitgekomen is. Wel veel tijd genomen om de olie er langaam in te laten lopen, onderkant van de trechter een beetje aanduwen tegen de bak, dan loopt er niets langs.


Als de auto vlak staat nog even meten of het niveau klopt. Had voor de wissel ook even gepeild en niveau kwam overeen. Tussen de A en de B op de stick zou het moeten staan volgens Haynes. Bij mij kwam hij eigenlijk precies op de letter B.

't Is eigenlijk niets anders dan motorolie wisselen, maar dan iets lastiger vullen.
Heb het gevoel dat het schakelen net even iets soepeler verloopt dan voorheen, ook terugschakelen van 2 naar 1 ging beter, maar de bak was nog een beetje warm dus moet even een koude ochtend afwachten of dat ook echt verschil heeft gemaakt.

larsdijkstra


Paul

Bedankt voor de uitleg. Heb hem meteen sticky gemaakt.

voorerwin

Doe vooral geen dingen zie ik zou doen

Viper

Als ik me niet vergis is een PK4 met overloop en niet met peilstok.

datisgaaf

#5
Nope, PK4 en PK6 met peilstok:


Viper

Spijtig voor je boek maar die is duidelijk verkeerd. Elke PK4 is overloop en niet met peilstok. Ik heb het juist nog eens opgezocht om echt zeker te zijn.

laggy

Dwz, net zoveel erin doen dat het overloopt?
Laguna II Techline 2.0dCi

Guusz

Als het niveau tot "B" komt stroomt het sowieso toch al over uit de vulplug

laggy

Omdat ik bezig was met het vinden van de plek van de achteruitrijschakelaar op de pk4, kwam ik ook hierover gegevens tegen. pk4 is definitief een overloop en heeft geen peilstokje nodig. 2,4 ltr erin en het moet eruit druppen.
Laguna II Techline 2.0dCi

Lag-3.0-V6

Tipje.....je kunt ook n tuinslang in de vulopening steken en n trechtertje in de slang. Kun je tenminste fatsoenlijk vullen.....en geen vuiligheid binnen krijgen. ;)

hans49

@Lag 3.0: da's precies zoals ik t ook deed..

michael71

#12
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je bij een pk6 bak de olie niet hoeft te verversen??? klopt dat? :-\ :-\ :-\
21A
-
2
HANDGESCHAKELDE VERSNELLINGSBAK
Olie van de handgeschakelde versnellingsbak Gegevens
PK6
21A
Inhoud (liter)
I - SOORT, VISCOSITEIT
TRANSELF TRP 75 W 80
te bestellen bij
ELF
.
II - VERVERSINGSINTERVAL (KIJK HIER STAAT HET)
Geen verversing
III - CONTROLE VAN HET PEIL IN GEVAL VAN
LEKKAGE
Het peil moet worden gecontroleerd met het gereeds-
chap
(Bvi. 1631)
.
Onmisbaar speciaal gereedschap
B

SMF spam blocked by CleanTalk