Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

07 december, 2023, 15:27

Login with username, password and session length

Recent

Leden
Stats
  • Totaal berichten: 193.874
  • Totaal topics: 10.303
  • Online today: 56
  • Online ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 2
Guests: 73
Total: 75

Aanjager blijft draaien met contact uit

Gestart door Martijn_Laguna, 23 februari, 2022, 13:27

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_Laguna

Hoi Allemaal,

ik ben nieuw hier en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een Laguna grandtour uit 2011 1.5 DCI met automatische climate control.

Sinds kort gaat mijn aanjager niet meer uit als ik het contact uit zet.
Nu ben ik er ook niet achter gekomen dat ik ook de aanjager niet meer kan regelen in het toerental.
Hij draait op een heel laag toerental.

Alles werkt voor de rest. Hij wordt warm of koud, de luchtstroom is te regelen, lampjes doen het, etc.

Ik heb de motor al los gehad en de kachelweerstand om te kijken of ik hier iets aan kon zien wat op doorgebrande contacten of iets leek, maar hier zie ik niets aan.
Speurende naar een oplossing lees ik veel over kapotte kachelweerstanden, maar hier lees ik eigenlijk altijd bij dat deze op volle toeren draait en niets over doordraaien zonder contact.

Zou dit een relais kunnen zijn??

Iemand een idee?

Alvast hartelijk dank voor de reactie.

Groet,
Martijn

Stadium III

Als je cc regeling los haalt blijft hij dan nog draaien ?
Het lijkt op de kachel weerstand ,al heb ik het bij een 3 nog nooit uit elkaar gehad
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Martijn_Laguna

Ik zal vanavond eens proberen deze stekker los te halen.
Kom ik op terug!

Dank.

Martijn_Laguna

Hier de update van vanavond.

Ik heb de CC unit van het dashboard uitgebouwd en de witte stekker achterop los gehaald. De ventilator bleef draaien, de lampjes op de bediening waren uit.

Tijdens het sleutelen schakelde de binnenverlichting automatisch uit (relais gestuurd na ong. 15 a 20 min.) en ging de ventilator mee uit.
Ik heb de auto afgesloten met de motorkap open (ventilator draait) en na 20 min ventilator weer uit.
Deur open, ventilator weer aan.
Hier zit dus blijkbaar een regelunit op, maar leek het of de ventilator constant aan bleef staan.

De klacht is dus dat de aanjager snelheid niet te bedienen is en op een lage snelheid blijft draaien.

Stadium III

Neem de accu eens los ,reset alles eens , zekeringen end gecondoleerd gecontroleerd ;D  ?
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Martijn_Laguna

De zekeringen heb ik gecontroleerd (zijn er meer dan enkel de 40A zekering?).
Accu zal ik eens los halen, reset alles dan vanzelf of moet ik hier nog iets extra voor doen?

safranehenkie

Zorg dat je code van je radio hebt.
Succes.
Laguna 2.0DCI,Estate Initiale.
ex:R12,R9,R19,2XSafrane.

inter

Maand geleden ongeveer hetzelfde : contact uit en aanjager bleef draaien maar dan op volle snelheid, zelfs na afsluiten deuren. Na een paar minuten sloeg de aanjager toch af. Regelen ging niet meer dus maar de kachelweerstand vervangen en ja, de ventilator draaide niet meer na en niet meer op volle snelheid. Echter heb ik nu het probleem dat wanneer ik de airco opzet de aanjager heel traag gaat draaien. De knop fast heeft geen enkele invloed. Uitgelezen met clip en geen foutcodes ...

Laguna2.0

Is hier al een oplossing voor? Ik heb namelijk precies hetzelfde. Heb vervolgens de weerstand vervangen maar dan doet hij het helemaal niet. Ik twijfel sowieso nu of ik de goede weerstand heb ontvangen, maar wellicht dat er ook nog ergens een relais zit, iemand een idee?

SMF spam blocked by CleanTalk