Goedenavond,
Ik heb een probleempje met mijn Laguna.
Ik heb begin vorig jaar de bovenste motorsteun vervangen van mijn Laguna II 2.0 Turbo.
Sinds een maand of 3 merkte ik dat ik dat ik rechtsvoor een hoop gebonk hoorde na het optrekken, vooral in de 1e en 2e versnelling was dat goed merkbaar en hoorbaar.
Maar meestal ging dat dan na een tijdje weer weer.
Ook merkte ik dat bij scherp insturen, vaak het gevoel kreeg dat ik op de velg reed (of met een hele slappe band).
Alle banden staan op 2.4 - 2.5 bar, dus ik heb geen slappe band er onder.
Een week of 3 geleden ging ik eens onder de auto kijken, wat dat kon zijn, toen zag ik dat de onderste motorsteun ook helemaal kapot was. Het rubber wat er in zat, zat helemaal los. Ik merkt dit al tijdens het rijden, bij abrupt gas geven of gas los, hoorde ik wat bonken. Ik heb dus een nieuwe motorsteun besteld.
Deze motorsteun heb ik vorige week gemonteerd.
Precies dezelfde motorsteun als de oude.
Echter meteen na montage, begon dit gedreun/gebonk rechtsvoor te verergeren. Waar het voor montage nog vooral incidenteel voorkwam, was het nu dus de hele tijd, bij gas geven (ongeacht of ik veel of weinig gas gaf), kwam dat gebonk / getril van rechtsvoor.
Vandaag is alles gecontroleerd:
- Zo goed als geen speling op de aandrijfas.
- De homokineet zit zowel rechts als linksvoor nog in de originele hoes. Geen lekkages, alles mooi schoon en droog. Ook geen vet aan de buitenkant te zien.
- De fuseekogel links was wel verrot, dus ik heb de linkse en rechtse fuseekogel vervangen.
- Draagarmen nagekeken, alles in orde.
- Vering + schokdempers bekeken en getest, alles prima (zitten er ook pas een jaar of 2 onder).
- Uitlaat nagekeken en ook de ophanging van de uitlaat. Achter bij de einddemper zat ie een beetje los, heb ik weer goed vastgezet.
- Oliepeil versnellingbak gecontroleerd, ook voldoende olie er in.
- Oliepeil motor + stuurbekrachtingsolie nagekeken, ook allemaal voldoende.
Daarna stuk gereden maar het getril en gebonk is er nog steeds, allemaal rechtsvoor.

Aangezien de aandrijfas zo goed als geen speling heeft, lijkt me dit vrij ondenkbaar.
Wat zou er nog meer mis kunnen zijn? Graag jullie ideeën.
Eventueel tussenlager aandrijfas?
Ik vind het vooral raar dat voor montage van de nieuwe motorsteun dit euvel incidenteel voorkwam en na montage het ineens de hele tijd er is. Normaliter zou het dan juist moeten verminderen lijkt me?
Hoeveel motorsteunen heeft een Laguna II?
Zoals gezegd heb ik de motorsteun bovenop het motorblok (linksvoor als je voor de motor staat) al vervangen en nu dus de onderste ook nog.
Iemand een idee wat ik nog zou kunnen testen?