Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

01 februari, 2023, 00:45

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.908
  • Latest: Ralph Z
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.517
  • Totaal aantal topics: 10.259
  • Online Today: 56
  • Online Ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 47
Total: 47

Onregelmatig inhouden 2.0DCI

Gestart door weebee3000, 11 juni, 2020, 15:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

weebee3000

Na maanden van stil meelezen en veel leren over de techniek, ben ik nu op zoek naar hulp over een storing aan mijn Laguna 3 2.0DCI Grandtour Bose.
Ik merk bij het optrekken een duidelijk minder vermogen rond 2000-2300 toeren na doorschakelen.
Het is alsof de auto even moet nadenken (2 tot 3 seconden) en vervolgens vrolijk op vol vermogen verder gaat. De toerenteller loopt dan ook langzaam op tot de turbo weer ingrijpt.
Na een testritje bij de oosterburen voel ik bij hoog toerental dat de M9R onregelmatig begint te lopen. Stationair overigens naaldstrak op 950 toeren.

Ik heb geen lampjes op het dashboard, en er staan geen (!) meldingen in de computer op motorisch vlak sinds de aankoop 3 jaar geleden.
De turbo klinkt goed. Na motorschade door een defecte turbo aan mijn Megane herken ik een falende turbo wel. Dure les overigens.
Garage heeft de inspuiting gecontroleerd, maar kan niets vinden en het begint mij op mijn zenuwen te werken.
Auto is overigens verder standaard 150pk.

Zijn er onderdelen die ik kan controleren of testen?

Lagunainitiale

Kijk ff of er bubbels door je brandstofslang komen als de motor loopt.

Marco

Mischien brandstof filter. Heb ik problemen mee gehad

weebee3000

Bedankt voor de reacties!

Het brandstoffilter was onlangs al vervangen en ik zag geen luchtbellen door de slang lopen.

Maar... de oplossing deel ik wel graag met jullie: er zit een rubberen slang op de uitlaatdemper die kennelijk het verschil in atmosferische druk meet. Deze was gescheurd. Het werd overigens pas duidelijk dat deze lekte op het moment dat de scheur echt groter werd en het aan de achterkant van de wagen klonk alsof een constante compressor aan stond. Uitlaat moest er overigens wel af, maar het slangetje is vervangen.

Guus

Mooi dat het is opgelost.
Hoe ben je daar achter gekomen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


Lagunainitiale

O de slangetjes van partikelfilter. Deze moet je gewoon om de zoveel tijd vervangen. En hiervoor hoef je niks te demonteren. Sterker nog ik zet de auto niet eens op de brug. Je kan de slangen vervangen met 6mm brandstofslang.

Ofstone

Die slangetjes zijn inderdaad van de drukverschil meter van het roetfilter,en dient om de verzadiging van het roetfilter te bepalen.
Wel raar dat je geen lampjes op je dashboard krijgt, zeker omdat je aan het rijgedrag iets merkte.

Achterste slangetje, na het roetfilter hoeft geen fout te geven.
Die heb ik ook stuk gehad bij mijn Scenic met zelfde motor. Resulteerde bij mij in te vaak regenereren, omdat die dan ook de drukval over de demper meet, IPV alleen het roetfilter. Geen verschil in rijgedrag overigens.
Voorste slangetje kan afhankelijk van hoe groot de scheur is wel problemen geven, dan kans op te weinig of niet meer regenereren..

SMF spam blocked by CleanTalk