Auteur Topic: jawel: laadstroom defect error  (gelezen 527 keer)

Offline cold forged

• Chrome member
  • *
  • https://www.lagunaclub.nl
jawel: laadstroom defect error
« Gepost op: 03 februari, 2020, 01:33 »
Jawel, de story van mijn laguna 2 continues..

Ik heb ondertussen vrijwel alles in orde, behalve nog de achteruitrij sensors (dat ding blijft gewoon piepen al staat er niks)..

maar belangrijker vind ik op het moment: laadstroom defect. Het bekende euvel: je krijgt die melding af en aan, lijkt een beetje aan het weer te liggen ofzo.
Ik heb:
- de accu gecheckt en vervangen, die was behoorlijk oud (en ik was het moe om het ding te laden snachts...)
- de complete dynamo is vervangen voor een nieuwe (weet ik zeker dat het niet aan een defecte dynamo ligt).
- de riem gecontroleerd, ziet er prima uit. Verder ook nergens last van eigenlijk wat betreft airco of stuurbekrachtiging.

maar nog steeds, af en aan die error.
het vreemde is wel: na vervanging van die dynamo het rondje: maastricht -> calais -> southampton -> londen -> dover -> maastricht in een weekend gedaan. niet 1 keer die melding gehad.
Staat ie nu een paar dagen in nederland, begint het ineens weer!

Ik weet dus zeker dat die dynamo gewoon ok is, anders had ik vast ergens stil gestaan met een lege accu ;)

Dus eigenlijk kan het maar 1 ding zijn.. ergens los/slecht contact oid of zoals wel vaker aangegeven is: de tellerbak.
Het blijft echter raar dat het wat willekeurig lijkt allemaal..

Maar ik vraag mij af: op die dynamo, zitten 2 kabels. 1 gaat naar de accu, een andere (witte) gaat de kabelboom in. Wat doet die precies??
Is dat iets dat een signaal afgeeft (als in een pc voeding) van: yep! ik lever stroom, en die is op peil?
Of heeft die witte kabel een andere functie?

Iig ga ik even rondkijken voor een andere tellerbak.. het geintje gaat aardig in de kosten lopen. Ik weet zeker dat die dynamo laad, no problem there, maar die melding is gewoon irritant..

Offline Stadium III

• Quartz member
  • Geslacht: Man
    • www.marantzforum.nl
Re: jawel: laadstroom defect error
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari, 2020, 07:06 »
Tellerbak door solderen
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
NU : Clio 3 initiale 2.0 2008

Offline ojee66

• Administrator
  • Crystal member
  • Nog zoveel te doen, noooit klaar.
    • Streaming Radio
  • Type laguna: Laguna2 ph1,5 2.0 aut.
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari, 2020, 06:21 »
Of tellerbak phase2 erin zetten.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Spritmonitor.de" border="0

Offline cold forged

• Chrome member
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 14 april, 2020, 19:30 »
Ik ben inderdaad aan het kijken naar een tellerbak.. maar daar zijn 2 opties voor en ik vraag me af: in hoeverre zijn de 2 tellerbakken compatible??

er zit nu een in met zo'n lcd scherm in het midden onder (dus 2 boven elkaar, bovenste is de km teller, de onderste geeft dan nu af en toe in het rood dat stop teken), maar je ziet ook veel van die met alle signaal lichten in het midden en alleen een lcd schermpje voor de km teller.

Ik heb de schema's nagekeken maar zie zo geen verschil in aansluitingen etc. Wie heeft het al eens geprobeert die twee uit te wisselen om te zien of dat werkt?

Die met de lichtjes zijn meer, makkelijker en goedkoper te vinden, blijkbaar hebben die gewoon dat probleem veel minder? Mij is het om het even wat er in zit eerlijk gezegd.

Offline ojee66

• Administrator
  • Crystal member
    • Streaming Radio
« Reactie #4 Gepost op: 14 april, 2020, 19:59 »
Heb je automaat, dan moet je denk een met groot middenschermpje nemen.
Voorts is er ook iets over de automatische handrem melding en het missen van de esp. 
De melding vd handrem kan geloof ik weggeprogrammeerd worden.
Ik had een uitgebreide van een handbak en heb alleen ingesteld dat ik een automaat had.  Mis mn esp melding niet.

Offline Stadium III

• Quartz member
    • www.marantzforum.nl
« Reactie #5 Gepost op: 14 april, 2020, 20:21 »
Ik had de mijne in Eindhoven laten repareren ,kon er op wachten en met montage iets van 120 euro
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
NU : Clio 3 initiale 2.0 2008

Offline cold forged

• Chrome member
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei, 2020, 03:42 »
de wagen is gewoon een handgeschakelde 5-bak.. ik zag ergens een phase2 tellerbak liggen, maar weet dus absoluut niet of die in een phase1 wagen kan..
daarbij vraag ik me dan ook af: hoe zit dat met de kilometerstand? Zit die in de bak of komt dat ergens anders vandaan?
Met de oude mechanische kon je die netjes op de juiste stand zetten..

Ondertussen dus ook ineens andere problemen met de wagen, hij schakelt naar noodloop (2500 toeren, geen reactie op gaspedaal, wel op rem en koppeling..).. maar dat heb ik denk ik wel opgelost...
Eerst maar dat eens zeker weten, dan verder kijken hiernaar. Ik weet wel zeker dat hij laad, domweg omdat 1) de dynamo nieuw is en 2) een volt metertje in de cigaret aansteker bij de asbak gestoken heb. die geeft netjes minstens 13.8 volt, ook al brand die melding..

Offline Lagunainitiale

• Gold member
  • 2.0dci automaat 360 NM, 180 pk dynamic estate
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei, 2020, 19:57 »
De lading van de dynamo wordt elektronisch geregeld. Dus ook al is alles nieuw, als er geen aansturing is is er geen lading. En spanning zegt niet alles. Maar geloof ons nou laadspanning defect is bekend euvel. En komt uit de tellerbak. Er is ook bekend welk onderdeel hoor. Is een spanningsregelaar.

En ja km stand wordt opgeslagen in die bak. Dus als je die vervangt klopt km stand niet meer.

Offline blex75

• Chrome member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei, 2020, 21:51 »
is dit ook een zwak punt bij de Laguna III ?

gr Alex

Offline ojee66

• Administrator
  • Crystal member
    • Streaming Radio
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei, 2020, 07:36 »

En ja km stand wordt opgeslagen in die bak. Dus als je die vervangt klopt km stand niet meer.

Kan met clip wel omhoog bijgesteld worden.
Advies over laadstroom:
Vervangen voor 1 van een fase2.
Probleem is dan esp lampje en auto handrem.
Die laatste kan ook weg worden geprogrammeerd.

Offline cold forged

• Chrome member
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 04 juni, 2020, 17:31 »
Update: ik ga achter eenzelfde tellerbak aan. Het andere euvel is gelukkig verholpen.. mij lijkt als ik eenzelfde er in duw dat dan in ieder geval voor nu het probleem verholpen is zonder dat ik andere problemen op de hals haal!
De km stand neem ik dan wel voor lief, ik schrijf gewoon mijn eindstand op van de huidige en de beginstand van de nieuwe en bewaar het goed.
Mocht ik dan eens in de gelegenheid komen die stand aan te passen, dan reken ik de juiste stand uit en zet die er in.

Het zal vast een vraag opleveren bij de keuring, maar dat zien we vanzelf! :)

Offline cold forged

• Chrome member
  • *
Re: jawel: laadstroom defect error - opgelost
« Reactie #11 Gepost op: 04 juni, 2020, 21:10 »
Laatste update: ik heb uiteindelijk de hele bak er uit gehaald om het typenummer etc. te kunnen zien voor onderdelenlijn.

Met de gedachte: kapot is het toch al, dus open maken dat ding.
En jawel, er is natuurlijk een filmpje ergens van iemand die dat uitgezocht heeft..
Rustig aan gewerkt er aan (die wijzers van de temp. en tank niveau zitten verrekte goed vast!) en even met een soldeerbout die (3 !) onderdelen voorzien van nieuwe tin verbindingen..

En waarempel: het hele verhaal is voorbij!! Dat filmpje had ik eerder moeten zien.

Voor eenieder die het ook nog tegenkomt: een complete (van ingebouwd in de auto tot solderen en er weer in) 'manual' er voor: https://www.youtube.com/watch?v=q_q4MOse-SQ

Als tip: je hebt echt alleen maar standaard gereedschap nodig, en een simpele soldeerbout met een scherpe punt.
Als je soldeert, doe 1 zijde tegelijk van het onderdeel en verwarm het niet langer dan 2 a 3 seconden. Daardoor voorkom je dat de andere zijde ook zo warm wordt dat de tin vloeibaar wordt en het onderdeel gaat verschuiven. Lukt het niet in 1 keer, verwarm niet verder maar laat het even een beetje afkoelen voor een volgende poging.
Als je alle 3 de onderdelen gedaan hebt, laat het even afkoelen tot je het vast kunt pakken, waarna je dan de andere kant doet.

dan inbouwen, en het scherm blijft weer fijn zwart!