Auteur Topic: Slecht draaiende/uitvallende motor  (gelezen 317 keer)

Offline paradoxical

• Tin member
  • Geslacht: Man
  • https://www.lagunaclub.nl/
  • Type laguna: Lagunna II 2003
Slecht draaiende/uitvallende motor
« Gepost op: 14 september, 2019, 12:40 »
Dag allemaal,

auto: RENAULT LAGUNA II (BG0/1_) | 2001.03-2007.12 - 1.8 16V (BG0B, BG0M) - 1783ccm 120pk

vorige week reed ik na een lange rit (150+) km op de cruisecontrol toen uit het niets mijn vermogen wegviel, saillant detail is dat toen dit gebeurde mijn voorruit nat (water) werd gespoten. Toch maar koppeling ingedrukt, en toen viel de motor helemaal uit. Even langs te kant gestaan, en toch maar geprobeerd te starten. Starten ging prima, maar het bleek nodig te zijn wat gas bij te geven, bij loslaten van het gaspedaal slaat de motor weer gemakkelijk af. Stuk proberen te rijden, en dat ging met +-50 km/u over de vluchtstrook, wanneer ik gas bij gaf om verder te accelereren dreigt de motor weer af te slaan.

Bij mijn garage geparkeerd (algemene garage) en deze zouden er naar kijken. Bellen van de week, waarschijnlijk de nokkenassensor, maar zouden er nog verder naar kijken. 2e telefoontje, naast wat punten voor de APK (meteen laten meenemen, kosten zo'n 150-200) is er blijkbaar een klep defect (nokkenasverstelling?) kosten zo'n 150-180 euro, maar het kon ook zo zijn dat de distributieriem een tand versprongen is. De distributieriem is zo'n 5-6 jaar geleden voor het laatst vervangen (185000km) en staat nu 265000 op de teller. De multiriem is 6 maanden geleden apart vervangen omdat deze er slecht uit zag.

Wat opmerkelijk is, zon 2-3 weken geleden merk ik dat de auto stationair een 'dieselgeluid' maakt, bij opvoeren toerental is dit geluid ook weer direct weg. Ik weet niet of dit verband kan houden, of dat iemand deze symptomen herkend? Mijn auto verbruikt overigens niet veel, op cruise control haal ik op lange ritten makkelijk 1:13-14 en ook het olieverbruik is niet hoog te noemen (peil hem regelmatig).

Vraag natuurlijk; ik hen deze auto voor zon 800 euro gekocht, maar vraag me af of het nog waard is om alles te laten vervangen, of dat ik wellicht kan starten met de klep? Ik ben bang dat ik straks meer dan 1000 euro armer ben indien ik start met reparaties. Iemand die me van advies kan voorzien?

Dank,
« Laatst bewerkt op: 14 september, 2019, 12:45 door paradoxical »

Offline Stadium III

• Quartz member
    • www.marantzforum.nl
Re: Slecht draaiende/uitvallende motor
« Reactie #1 Gepost op: 14 september, 2019, 13:37 »
Nokkenas steller maakt het diesel geluid stationair

Heb je de pen bonbine al eens naargekeken
Als ze droog staan in de schachten distributie riem end vervangen is bijna aanschaf prijs van de auto
Het is wel appart dat het met het natmaken je problemen krijgt
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
NU : Clio 3 initiale 2.0 2008

Offline red-devil

• Bronze member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 14 september, 2019, 20:47 »
kapotte nokkenass versteller is niet erg
heb met onze eigen laguna 3 ton gehaald en die maakte al het geluid bij 120 duizend

Offline ojee66

• Administrator
  • Crystal member
  • Nog zoveel te doen, noooit klaar.
    • Streaming Radio
  • Type laguna: Laguna2 ph1,5 2.0 aut.
« Reactie #3 Gepost op: 15 september, 2019, 00:57 »
Distri in elk geval om de 5 jaar of 120k vervangen.  Beide is het geval als ik je verhaal zo lees.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Spritmonitor.de" border="0

Offline paradoxical

• Tin member
  • https://www.lagunaclub.nl/
  • Type laguna: Lagunna II 2003
« Reactie #4 Gepost op: 15 september, 2019, 10:44 »
Conclusie dus nieuwe distributieriem (waarschijnlijk) aangezien deze toch al vervangen moet worden. Weet iemand een goed adres omgeving Nijmegen - Den Bosch welke dit wellicht voor een mooi bedrag doen?

Valt me toch tegen, vanaf €600. Nieuwe set incl. waterpomp is 170 (duurste optie) en montage Laguna staat 2.5 uur voor. Vraag me soms af waar men prijzen op baseert..

Offline Stadium III

• Quartz member
    • www.marantzforum.nl
« Reactie #5 Gepost op: 15 september, 2019, 13:15 »
Auto service bladel
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
NU : Clio 3 initiale 2.0 2008