Auteur Topic: Nooploop na vragen van vol vermogen, Laguna Estate 2.0 Diesel 150 PK (2008)  (gelezen 857 keer)

Offline Winston

• Tin member
  • https://www.Lagunaclub.nl/
Hallo allemaal,

Ik ben al 5 jaar een trotse bezitter van een Zwarte Renault  Initiale Laguna Estate uit 2008 met een 2.0 Diesel motor 150 PK

Wanneer ik op de snelweg wil invoegen of iemand wil inhalen en daarbij vol vermogen vraagt schiet de auto in noodloop waardoor de motor geen vermogen meer heeft.

Bij de dealer laten uitlezen:
Code P012B / inlaaddruksensor.
De component laadluchtslang tussen de component uitlaatgasturbocompressor en de component turboluchtkoeler heeft een haarscheur.
De component laadluchtslang controleren en indien nodig vervangen.

De dealer heeft de MAP vervangen, geen verbetering
De dealer zegt, Turbo vervangen, maar de kosten zijn nogal hoog!

Kan ik ergens de werking van de Turbo controleren of deze echt stuk is?

Is er iemand met ervaring hiermee waaruit bleek dat het heel iets anders was dat de storing heeft verholpen?

Ik hoor het graag want ik mis het lekker relaxt rijden ENORM.

Offline Lagunainitiale

• let niet op mijn spel fouten of rare zinnen. Ik gebruik vaak mijn gsm.
  • Diamond member
  • 2.0dci automaat 360 NM, 180 pk dynamic estate
Re: Nooploop na vragen van vol vermogen, Laguna Estate 2.0 Diesel 150 PK (2008)
« Reactie #1 Gepost op: 30 april, 2019, 16:10:33 »
Maar is die slang vervangen? En lekt de turboslang niet ergens anders ook nog. Er zit ook nog een rubberen ring tussen turbo en de metalenpijp. Is die nog goed. Turbo kan je handmatig controleren op speling op de as.

Offline Winston

• Tin member
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei, 2019, 15:26:56 »
Dank voor je reactie, vrijdag gaan we (ex monteur Opel en ik als leek) de leidingen en intercooler zelf nogmaals nalopen. Wij zullen je tips hierin ook meenemen.

Ik woon zelf in Almere, weet jij (of misschien andere lezers) of er hier in de buurt een goede monteur of garage zit met uitlees apparatuur? Wellicht een forum lid, die graag mede Renaultrijders graag helpt met uitlezen, reparaties en of onderhoud?

Offline Winston

• Tin member
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei, 2019, 16:04:49 »
Update 04.05.2019:

1.Slang van luchtfilterhuis naar de Turbo mooie kant, is goed, gedemonteerd en ff van binnen afgenomen met een doekje.
2.Rubberen ring niet gezien, zit die bij de mooie of roestkant van de Turbo?
3.Intercooler is goed en de slangen ook.

Turbo heeft 2 kanten mooie zilveren kant en roestkleur kant; Aan de "mooie" kant, wieltje van de Turbo draait keurig en heeft een normale speling van links naar rechts, geen metaal schilfers te zien of sporen van slijtage van het wieltje op de behuizing. Ook geen speling van het wieltje van binnen naar buiten, wat zou bevestigen dat de Turbo kapot is.
Roestkleur kant niet opengemaakt op basis van de bevindingen aan de mooie kant.

Turbodrukregelaar waarschijnlijk defect, besteld bij de dealer € 85,-.
Maandagavond zullen we het monteren.

Ik zag tevens dat er belletjes in de brandstofslang waren, maar de monteur gaf aan dat dit geen enkel probleem is.

Zit er ook aan te denken om een Turbo Cleaner toe te voegen;
"Quote"
- Verwijdert zonder demontage roetaanslag in de turbo; roet zorgt ervoor dat variabele turboschoepen vast komen te zitten en de motor zijn vermogen verliest.
- Voorkomt aanslag op de turboschoepen veroorzaakt door de slechte verbranding van de roetdeeltjes.
- Verbrandt en vernietigd onverbrande roetdeeltjes in de turbo en in het roetfilter.
- Voorkomt overmatig brandstofverbruik en vermogensverlies.
- Verlengt de levensduur en de goede werking van de turbo en het roetfilter.
"Un-quote"

Iemand ervaring met de Turbo Cleaner?
« Laatst bewerkt op: 04 mei, 2019, 16:11:05 door Winston »

Offline Winston

• Tin member
« Reactie #4 Gepost op: 07 mei, 2019, 23:12:28 »
07.05.2019 UPDATE

Auto gaat weer als een raket!  =rij=

Heb de auto gisteren bij een garage gebracht na een tip van een vriend.

https://www.google.com/search?client=ms-android-samsung-ga-rev1&q=Quick+Change+Banden-+En+Uitlaatservice&ludocid=10473244770706938006&ibp=gwp;0,7&kgs=e08ccf21a7229d0f&shndl=-1&source=sh/x/kp/local&entrypoint=sh/x/kp/local

Hij heeft de auto meteen voor mij uitgelezen en dezelfde code P0128B kwam naar voren.
Diagnose; een haarscheurtje in de slang van EGR naar Intercooler.
Slang vervangen € 112,-
Montage door de monteur was €15,-

Heb daarna een professionele toevoeging bij hem gekocht voor het reinigen van de DPF, TURBO en EGR in 1 (€35,-)

Volgens de dealer was mijn turbo stuk! Kosten € 1800,-!!
Ik vertrouwde het niet en ben blij dat ik toch voor een aantal 2nd opinions ben gegaan.
Duim omhoog voor Quick Change Banden- En Uitlaatservice in Amsterdam Noord!  !!

Nu overweeg ik voor € 400,- de Laguna te chippen bij deze garage omdat ik al wat geld had weggelegd voor een eventuele vervanging van de Turbo.

Nu 150PK 340Nm
Na het chippen, welke software matig is 210PK 430Nm

Al met al was dit mijn ervaring met de storing P012B

Met groet,
Winston

8)