Auteur Topic: [HOW TO] Motorkap openmaken bij kapotte kabel [Lag1 Ph1]  (gelezen 16218 keer)

Duert

• Gast
[HOW TO] Motorkap openmaken bij kapotte kabel [Lag1 Ph1]
« Gepost op: 04 mei, 2013, 17:38 »
Hiep hoi,
Bij deze weer een HOW TO. Niet zo'n hele ingewikkelde dit keer, maar ongetwijfeld zullen mensen wel eens tegen dit probleem aan lopen: de motorkap wil niet meer open. Dit kan komen doordat de kabel gebroken is, het slotmechanisme vies is of een andere reden. Bedenk maar wat.

NB: Werk netjes en schoon. Leg alles netjes opzij als je iets losgedraaid hebt, als je het laat vallen is het weg of erg moeilijk om weer te pakken te krijgen. En gebruik je gezonde verstand, normaal wil iets met een hamer wel los maar gebruik alleen grof geweld wanneer je niet anders kan. Ik hou me niet verantwoordelijk voor enige fouten of schade veroorzaakt door het volgen van deze handleiding. Ik ben fysiotherapeut, geen automonteur.

Benodigdheden
Steeksleutel 10
Lang prikding. Ik heb zelf het lange eind van een breekijzer gebruikt

Optioneel, maar in dit geval wel verrekte handig
Hefbrug. Kan ook zonder, maar dan moet je een manier gaan vinden om zelf onder je auto te kunnen kruipen

Werkwijze
1. Ga onder de auto en draai de volgende beschermplaat los, die achter de bumper aan de linkerkant zit.

2. Kijk onder deze plaat omhoog, langs deze slang

Als je wat verder omhoog kijkt tussen de slangen door kun je dit zien. In hetmidden van de foto zie je een veer zitten.

Aan deze veer zit een kabeltje. Neem iets langs en druk daarmee op het kabeltje. Als het goed is hoor je dan een plop en is je motorkap open. Je rechterkant gaat automatisch mee.

Vergeet in de blijdschap dat je kap weer open is niet om de beschermplaat weer terug te zetten.

Een minder elegante, maar ook werkzame methode: verwijder je linker knipperlicht (hoe laat ik in het midden, maar met grof geweld lukt alles). Hier zie je dezelfde desbetreffende kabel lopen. Geef hier een forse ruk aan. Theoretisch plopt dan ook je motorkap open.

warlord

• Gast
Re: [HOW TO] Motorkap openmaken bij kapotte kabel [Lag1 Ph1]
« Reactie #1 Gepost op: 04 mei, 2013, 19:17 »
Goed beschreven  !!

Offline emtee

• Silver member
  • Geslacht: Man
  • Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Dynamique Luxe
    • Mijn eigen topic hier
« Reactie #2 Gepost op: 04 mei, 2013, 19:53 »
Keurig beschreven inderdaad, al hoop ik dat ik het nooit nodig ga hebben  ;)
Laguna GrandTour 1.6 SL LPG 2004 - Laguna Break 1.8 RXI LPG 1999 - Laguna Break 2.0 RXT 2000 - Laguna GrandTour 2.0 Business Line LPG 2006 - Laguna Break 1.6 RXI 2000

Duert

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei, 2013, 21:11 »
Dank jullie wel :). Het viel uiteindelijk wel mee hoe lastig het was, maar nu moet ik zeggen dat ik heel blij ben dat ik af en toe een brug kan gebruiken...

Offline Viper

• Platinum member
    • my car, final pics at page 9
« Reactie #4 Gepost op: 06 mei, 2013, 22:59 »
goed gewerkt !!

en heel mooi omschreven ;)

Offline Ed

• Diamond member
    • Facebook
« Reactie #5 Gepost op: 10 september, 2013, 00:54 »
Even een kleine toevoeging, aangezien ik dit een tijdje terug ook heb gedaan:

Dealerprijzen:

HENDEL+KABEL        7700427203   € 51,80
TUSSENKABEL          7700824345   € 28,75

Offline RobWeert

• Aluminium member
  • *
    • Theme Graphics
Re:[HOW TO] Motorkap openmaken bij kapotte kabel [Lag1 Ph1]
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli, 2016, 13:38 »
Ik heb dit probleem momenteel.
Accu is leeg en motorkap kabel is gebroken. Aanduwen lukt blijkbaar niet bij een auto met start/stop knop dus moet hem aanstarten.

Ik heb 1 lange kap en dus niet specifiek aan de linkerzijde.
Hier vind ik iets heel anders als de op hierboven aangegeven foto's geen slangen dus alleen een radiateur.
Nog meer ideeen ?

Ik heb een grand tour uit 2001.
Renault Laguna 1.8 16V Grand Tour 2001
Kawasaki ZX6R Ninja