Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

22 september, 2023, 07:05

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.944
  • Latest: TimoTanus
Stats
  • Totaal aantal berichten: 194.097
  • Totaal aantal topics: 10.318
  • Online today: 56
  • Online ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 1
Guests: 45
Total: 46

Chippen Laguna 3 2.0T

Gestart door Meerkoet, 11 oktober, 2018, 17:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meerkoet

Ik ben voornemens mijn auto te laten chippen bij Tunex. Nu heb ik alvast een offerte aangevraagd maar zijn er tips en tools over het chippen opzicht, waar ik op moet letten en wat vooral wel of niet te doen? Ik heb de auto geheel standaard gekocht en het rijd op zich prima maar ja, meer is beter.....toch?

Renier

Er is een heel Tunex topic: https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=13148.150

Ik was het met mijn 2.0T ook van plan, maar er toch vanaf gezien (had de afspraak al staan, incl groepskorting).
Was toch huiverig om aan eraan te latten rommelen terwijl hij super rijdt. verder is hij mij snel genoeg, zeker als je nagaat waar ik vandaan kwam (slome Laguna II 2.0 16V)

Meerkoet

Het stomme is, ik kom uit een gechipte Ducato 2.3 en die voelde sneller (de snelheidsmeter zegt duidelijk anders). Dus ja, wat is snel. Op mijn GSX-R reed ik regelmatig 250 plus. Dat was redelijk comfortabel, mede door de kick natuurlijk, maar de kick nam af maar het voelde nooit als vervelend. Als het zo hard waait dat 130 al niet comfortabel aanvoelt kan je beter van de motor afblijven :-X
De Laguna op zich rijd echt prima, maar ik mis toch een beetje snelheidsbeleving. Het liefst had ik er een open filter en externe wastegate opgezet maar eerlijk gezegd vind iets in mij dat ik die leeftijd wel gepasseerd ben. Een open uitlaatsysteem denk ik al niet eens meer over na ondanks dat ik vermoed dat het de auto te goede zou komen. Het liefst zou ik een uitlaatsysteem willen met een elektronische klep voor demping via een middendemper of zo iets. Dat zal merkbaar vermogensverschil opleveren neem ik aan (niet ten goede) maar zorgt er wel voor dat je er fatsoenlijk mee door de woonwijk kan rijden. Als je hem dan even los wil trekken is het een kwestie van een schakelaar op je dashboard (of voor mijn part een app, hoewel dat niet echt in overeenstemming is met van je telefoon afblijven in de auto) omzetten en je hebt de gewenste herrie en volle power. Denk dat dat dan dubbelop werkt qua beleving. Meer power en meer geluid. Maar dat zal wel niet betaalbaar zijn dus ik denk daar gewoon even over na.

Meerkoet

Afspraak staat inmiddels voor 19 oktober. Helaas i.v.m. vakantie van hun testbankmedewerker niet met vermogensuitdraai maar die komt dan enkele weken later alsnog.

Slablaadje

Mijn 2.0 dci 150 is bij Tunex gechipped. Inderdaad meer vermogen maar het komt er wel wat minder soepel uit dan voor de tuning. Het is niet zo verfijnd allemaal.  :-X

Zit te denken om een custom map te laten doen door Fastchip. Ze hebben begin november weer een tuningsdag. Iemand ervaring mee?

Edit: Benzine versies doet ie ook
Nu: 2011 Renault Laguna III PH2 2.0 dCi 150 Initiale

Ex: 2006 Renault Laguna II PH2 2.0 dCi 150 Tech Line

Gemiddeld verbruik: 

Janneman82

Ik heb me destijds ook aangemeld voor de groepskorting, maar omdat dat niet meer doorging ben ik uiteindelijk ook niet meer geweest. Het is nog wel de bedoeling om een keer te gaan, maar dan waarschijnlijk pas eind dit jaar/begin volgend jaar.

In elke geval succes morgen, ben benieuwd naar je bevindingen.  !!

Meerkoet

Nou vandaag een ritje naar 's Heernberg gemaakt. Daar aangekomen werd de auto uitgelezen en werd mij verteld dat de auto niet eerder gechipt is  Bla
Het geheel zou circa 2 uur in beslag nemen (ik was er om 14.10u) maar om half vijf nog steeds niets. Dus maar even geïnformeerd en ze vertelden mij dat ze op dit moment niets voor me konden betekenen i.v.m. een te hoge motortemperatuur (meer dan 50 graden). Zij gaven aan dat wellicht de temperatuur sensor defect is. Echter de auto is vrij van gebreken volgens de obd tevens zijn er geen vreemde zaken die me opvallen tijdens het rijden. Temperatuurmeter begint 's morgens netjes linksonder en loopt op tot hij uiteindelijk halverwege staat en blijft daar eigenlijk altijd zo'n beetje hangen. Iemand dus enig idee hoe lang de motor nodig zou moeten hebben om af te koelen naar minder dan 50 graden na een lange rit? Tunex heeft voorgesteld om de auto nogmaals te brengen en hem dan een hele dag daar te laten zodat de temperatuur voldoende kan zakken maar als de thermosensor idd defect is lijkt me dat ook zinloos.
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, volgende keer beter.

Slablaadje

Willen ze hem koel hebben om de koudemotor eigenschappen te kunnen testen o.i.d.? Bij mij stond ie ongeveer een uur bij ze binnen met motorkap omhoog, toen begonnen ze er aan te werken. Overigens na een tijdje met 3 man, want ze kregen het niet voor elkaar maar dat terzijde  8)
Nu: 2011 Renault Laguna III PH2 2.0 dCi 150 Initiale

Ex: 2006 Renault Laguna II PH2 2.0 dCi 150 Tech Line

Gemiddeld verbruik: 

Meerkoet

Ze konden de software niet laden omdat de computer aangaf dat dit niet mogelijk was met een motortemperatuur van >50 graden

SebasNL

Citaat van: Meerkoet op 19 oktober, 2018, 17:30
Iemand dus enig idee hoe lang de motor nodig zou moeten hebben om af te koelen naar minder dan 50 graden na een lange rit?

Lang! Er zit vrij veel volume in het koel- en oliecircuit. Daarbij is er wel wat luchtstroming nodig om de warmte uit het vrij volle motorruim te krijgen.
Weet niet hoe hoog de temperatuur is waar de weergave begint, maar na 2 uur staan vanavond bij een buitentemperatuur van 10┬░C is ie na starten direct halverwege het eerste kwart van de weergave.

Meerkoet

Dat is ook wat ik steeds weer ervaar. Dus toch maar naar een tuner in de buurt. Jammer, gaat weer onnodig veel kosten en helaas weinig ervaringen online

Slablaadje

Zeer apart. Ik kan alleen maar voor de dieselvariant spreken maar die meter ligt helemaal links nadat hij 1-1,5 uur stil staat.
Anders gezegd: iedereen zou er dan toch last van hebben dat zijn auto niet getuned kan worden?
Nu: 2011 Renault Laguna III PH2 2.0 dCi 150 Initiale

Ex: 2006 Renault Laguna II PH2 2.0 dCi 150 Tech Line

Gemiddeld verbruik: 

Janneman82

Ik vind het ook maar een vreemd verhaal. Ik snap dat je niet direct, na een uur op de snelweg gereden te hebben oid, de garage inrolt en de ECU gaat programmeren.
Maar met een klein half uurtje moet dat toch geen probleem meer zijn. Het wachten op het afkoelen duurt langer dan het tunen zelf!

Volgens mij hadden ze er gewoon geen zin in.  ::)

Meerkoet

Citaat van: Janneman82 op 23 oktober, 2018, 08:39
Ik vind het ook maar een vreemd verhaal. Ik snap dat je niet direct, na een uur op de snelweg gereden te hebben oid, de garage inrolt en de ECU gaat programmeren.
Maar met een klein half uurtje moet dat toch geen probleem meer zijn. Het wachten op het afkoelen duurt langer dan het tunen zelf!

Volgens mij hadden ze er gewoon geen zin in.  ::)

Op dit moment is een bedrijf uit Zutphen bezig om de auto te tunen. Zelfde apparatuur op het oog, lijkt nog niet echt te lukken. Auto heeft vandaag nog niet gereden (tuning aan huis) dus dat kan zo het excuus niet zijn. Wat betreft Tunex, ja ze hadden wel zin want boden aan om de auto nogmaals te brengen en kosteloos een leenauto mee te nemen. Echter wordt ik niet zo blij als ik 2 keer moet rijden voor hetzelfde.

Meerkoet

Nou, ook dit bedrijf kreeg het niet voor elkaar. Niet de juiste software hadden ze het over :(
We gaan verder met onze zoektocht.

SMF spam blocked by CleanTalk