Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

28 maart, 2023, 13:42

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.913
  • Latest: ruud
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.741
  • Totaal aantal topics: 10.276
  • Online Today: 56
  • Online Ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 41
Total: 41

2.0 liter turbo , verbruik lager in de winter

Gestart door amigob, 15 februari, 2018, 22:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

amigob

Normaal kijk ik niet zo naar het verbruik van mijn 2.0 turbo automaat.
Maar normaal zit ik boven de 13 liter op de 100 km, rij veel in de stad.
Maar nu valt mij op dat het gemiddelde verbruik gezakt is naar 11.2 liter op de 100 km
Ben niet echt anders gaan rijden, en heb de verbruik meter ook niet gerest.
Hij verbruikt dus nog minder dan die 11.2 liter op de 100km.

Is dit normaal ?
zo niet waar kan dit dan aan liggen ?
Renault Laguna iii 2.0T automaat initiale,2008
Eindhoven

Renier


Janneman82

Normaal gesproken verbruikt een auto juist meer in winterse omstandigheden. Door de kou is de lucht compacter en kan er meer brandstof bij. Maar inderdaad, in de zomer zul je dan juist weer je airco gebruiken, die ook een meerverbruik tot gevolg heeft.

Het kan dus beide, maar mijn ervaring is dat ik juist in de winter meer verbruik, maar ik rij dan ook vrij stevig door.  :D

SebasNL

Aan de pomp gemeten? Zo niet dan kan het zomaar eens een meetfout zijn.

Winters verbruik is over het algemeen hoger: lagere temperaturen > meer opwarmtijd > langer/vaker met hogere interne weerstand onderweg.
Daarbij is rijden over een natte (of zelfs besneeuwde) weg ook niet bepaalde gunstig voor een lage rolweerstand. Dit wordt versterkt door de zachtere compound van winterbanden.

Airco werkt zowel in de zomer als in de 'winter' (lees: temperatuur niet onder het minumum niveau voor de druksensor...meestal enkele graden boven 0).
Daarbij scheelt airco in de regel niet meer dan 0,5-1 l. per 100 km.

trend

Koude lucht kan meer zuurstof bevatten. Mogelijk heb je hier door een betere verbranding.

SMF spam blocked by CleanTalk