Auteur Topic: Ombouw navi  (gelezen 3167 keer)

Offline Melchert

• Chrome member
  • *
Ombouw navi
« Gepost op: 29 juli, 2017, 15:08:54 »
Ter info: Op het Duitse Laguna Forum staat een mooie diy navigatie voor de Laguna III.

https://www.laguna-forum.de/phpbb/viewtopic.php?f=18&t=12032
« Laatst bewerkt op: 29 juli, 2017, 19:33:48 door Melchert »

Offline greenfrog

• Aluminium member
  • *
Re: Ombouw navi
« Reactie #1 Gepost op: 29 december, 2017, 15:03:04 »
Ik heb hier naar zitten kijken, en dit ziet er interessant uit! Alleen kan ik niet zien of uit de tekst lezen waar het bovenste scherm vandaan komt; is dit het orinigele 7 inch scherm, of is dit een andere radio informatie scherm uit een andere versie? Is dat uberhaupt mogelijk om dat aan te sluiten wanneer je Carminat Tronix Cabasse systeem hebt? Lijkt mij persoonlijk van wel omdat het slechts voor weergave dient, en geen bediening, alleen weet ik niet of de aansluitingen zullen passen.

Daarnaast heb ik getracht de gebruiker zelf dit te vragen, maar je moet je daar uiteraard ook aanmelden. Alleen wanneer ik dit probeer, krijg ik telkens de volgende melding, ongeacht wat voor email adres ik ook invul:

The e-mail address you entered is not allowed to be used

Heeft iemand dit hier toevallig ook meegemaakt? Of heeft een beheerder van deze site toevallig contacten met de Duitse site? Ik zou hier namelijk graag wat extra informatie over willen hebben.

Offline Joost

• Glass member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari, 2018, 23:34:16 »
ik heb mij ook wel eens geprobeerd aan te melden op dat forum. Staan veel interessante topics tussen. Maar ik krijg exact de zelfde melding, en kan mij dus niet registreren/aanmelden.

wat ik zo zie hebben ze een apart (chinees) scherm met interface aangeschaft. Ik zag zo snel een prijs van 570 euro. Leuk en en aardig, maar dan haak ik af  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari, 2018, 23:36:23 door Joost »
Laguna III Estate Ph1 GT 205 Malta Blue (2008)

Offline greenfrog

• Aluminium member
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari, 2018, 23:50:14 »
Okay, ben dus niet de enige gelukkig...  ;)

Ik zag als totale kosten zo rond de 175 euro staan, zoals de poster het had berekend en dan valt het op zich nog wel te doen lijkt mij :). Maar heb ondertussen ook contact gehad met de verkoper van Ebay die dat bovenste deel verkoopt, maar daar wordt je ook niet veel wijzer van helaas...  :-\ Op de Duitse site staat namelijk dat het het originele scherm betreft welke in het bovenste deel bevestigd zit. Als ik daarentegen op ebay kijk waar alleen de losse unit wordt verkocht, staat namelijk vermeld dat het slechts 5 cm hoog is, terwijl het originele scherm 9 cm is....  ??? Vraag mij dus af of dat überhaupt gaat passen, of dat ik deze helemaal aan moet gaan passen (zou er dan gelijk de zaag in moeten gaan zetten...  :P). Voor de rest kan ik er namelijk niet veel meer over vinden, en met de verkoper kom ik dus ook niet verder....  :(

Offline ojee66

• Administrator
  • Crystal member
  • Nog zoveel te doen, noooit klaar.
    • Streaming Radio
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari, 2018, 09:36:27 »
Het originele scherm heeft hij omhoog gehaald. Dat onderste scherm is een tablet samsung 3g 7 inch. 

Verstuurd vanaf mijn Y635-L21 met Tapatalk

Offline greenfrog

• Aluminium member
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari, 2018, 21:04:30 »
Is dat dan het originele navigatiescherm vn +/- 15,5 x 9 cm, of alleen het radioschermpje welke hieronder in het dashboard zit:

Als het namelijk het normale navigatiescherm zou zijn, dan kom je 4 cm tekort qua hoogte bij het opbouwframe GPS Fascia vanuit de link naar e-bay:

https://www.ebay.de/itm/GPS-Fascia-Audio-Integrated-5p-For-10-11-Renault-Latitude-New-SM5/170710500975?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2055119.m1438.l2649

&

https://masque.co.kr:8001/update/ebay/JY_AV%20Kit_SM5%20Fasia%20Trip

Ik krijg zelf het vermoeden dat het het kleine radioscherm is, gezien dit stukje:

...Desweiteren habe ich mir folgende Teile vom Verwerter besorgt.
Die Zierblenden lins und rechts neben dem Display, die Blende vom Original Navi mit 7 Zoll Display (also nicht die Blende vom TomTom den die passt nicht), die Verkleidung wo die Lüftungsschlitze und Bedienung der Klimaautomatik verbaut ist und ein kleines Teil was was unterm Armaturenbrett vorm Display sitzt....

Google translate ;):
...Verder kreeg ik de volgende onderdelen van de recycler.
De randen lins en rechts van het scherm, de ring van de oorspronkelijke Navi met 7 inch monitor (niet het paneel TomTom die niet past), het paneel waarbij de gleuven en werking van de automatische airconditioning is geïnstalleerd en een klein deel van wat wat onder het dashboard zit voor het scherm....

Daarentegen staat er net iets boven het volgende:

...Das obere Display ist das Originale was im Laguna drin ist und wurde in dieses Teil integriert:
https://www.ebay.de/itm/GPS-Fascia-Audio ... 1438.l2649

Google translate:
....Het bovenste scherm is de originele ding in Laguna is er en is geïntegreerd in dit deel: https://www.ebay.de/itm/GPS-Fascia-Audio ... 1438.l2649

Ik heb nog gezocht naar het kleinere radioscherm, maar deze is nergens te vinden. Daarnaast is het de vraag of het dezelfde aansluitingen heeft en technisch gezien dan ook gaat werken.

Dus of:
1) het originele 15,5 x 9 scherm past er in, en je ziet dus een klein gedeelte;
2) het originele 15,5 x 9 scherm past er niet in, en zal het opbouwframa GPS Fascia dus aangepast moeten worden (en gaat het geheel dan weer passen)
3) er zit de kleine variant in, maar dan weer de vraag: waar is deze te verkrijgen en gaat dat werken...

???

Offline ojee66

• Administrator
  • Crystal member
    • Streaming Radio
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari, 2018, 21:37:59 »
https://www.totalparts.nl/nld/auto-onderdeel/H400004AQS/280340026r+navigatie-display+renault+laguna-iii-bt-hatchback-1-5-dci-110-k9k-780+2007-2008-2009-2010-2011-2012-2013-2014-2015

Als dit scherm niet meer voor nav wordt gebruikt geeft hij alleen de auto info aan?  (tijd, temp, zender, gordels en deuren)

https://www.naviav.com/product/RENAULT_Series/Windows_OS_DVD_GPS/2014/0622/567.html
Zelfde systeem als van het duitse forum.

https://www.ebay.co.uk/itm/2008-RENAULT-LAGUNA-3-HATCHBACK-RADIO-DISPLAY-ONLY-/162615776792

Via google gezocht naar de verschillende schermpjes voor de 3 maar die hij als bovenste gebruikt kan ik niet vinden.

Offline greenfrog

• Aluminium member
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari, 2018, 22:21:11 »
@ojee66: thanks voor de linkjes :)

Die eerste is inderdaad het originele scherm welke er nu in zit met afmeting van +/- 15,5 x 9 cm. Kan je ergens instellen dat deze niet meer voor navigatie gebruikt hoeft te worden? Waar kan je dat eventueel doen (moet dit via de Clip eventueel)? Want als dat zo is, en het scherm zou passen, dan wordt het al weer wat eenvoudiger....  ;D

Alleen zie ik niet dat hij het deel gebruikt vanuit je 2e linkje. Waar kan ik dat zo terug vinden?

En zal die laatste ook gaan werken in combinatie met mijn huidige systeem (qua aansluitingen en technisch gezien)? Deze lijkt eigenlijk, zoals ik deze nu zo zie, wel wat (te) klein voor integratie in het GPS Fascia opbouw, of lijkt dat maar zo?

Maar het bovenste scherm is lastig te vinden he...
« Laatst bewerkt op: 03 januari, 2018, 22:24:05 door greenfrog »

Offline ojee66

• Administrator
  • Crystal member
    • Streaming Radio
« Reactie #8 Gepost op: 03 januari, 2018, 22:54:06 »
Vooropgesteld dat ik een 2 heb en dus niet precies weet hoe dat bij een 3 zit.
Als het dus mogelijk is moet je gewoon de nav.pc of dvd stekker los trekken.
Welke info blijft er dan over op dat scherm?

Het radio schermpje van een megane lijkt nog het meest op wat hij gebruikt als bovenste scherm.
https://www.youtube.com/watch?v=6zcejyCBIHU

Offline greenfrog

• Aluminium member
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 03 januari, 2018, 23:40:55 »
Ik had al zoiets gezien dat je een 2 hebt, maar misschien ook verstand van de 3 :)

Maar zoals in je eerste linkje ook te zien is (had ook foto van mijn schermpje gemaakt toen ik alles los had gemaakt), zit er maar 1 aansluiting op het scherm, dus lijkt het erop dat daar alles op wordt geregeld. Vandaar mijn zoektocht naar een eventueel ander schermpje. Maar de tekst vanuit de Duitse site is verwarrend; je zou zeggen dat hij het originele scherm gewoon gebruikt hebt en dat deze gewoon zou moeten passen... Schermpje van de Megane komt al wel wat meer in de buurt inderdaad.

Offline pagi

• Bronze member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 04 januari, 2018, 00:17:26 »
Ik ben hier ook mee bezig geweest vorig jaar, helaas is het systeem van naviav niet betrouwbaar

https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=13475.msg266261#msg266261
Verstuurd vanaf mijn Motorola Micro T-A-C Classic

Offline greenfrog

• Aluminium member
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 04 januari, 2018, 13:44:06 »
@Pagi: klopt, dat stukje van jou had ik ook al voorbij zien komen en had ik eerder al gelezen. Maar ik vind dat ook best een dure oplossing. Die tablet inbouwen is het probleem niet lijkt mij zo. Ik zoek alleen, net als  Laguna-Le-3 van de Duitse site, een oplossing voor het probleem van het weergeven van de standaard zaken die normaal gesproken worden weergeven op het display (buiten het navigatiesysteem om uiteraard :) ).

Ik zat mij net te bedenken dat ik uiteraard wel het display van een Latitude evenuteel kan gebruiken, en kwam op de volgende uit:

https://www.ebay.co.uk/itm/2013-2015-Renault-Latitude-Info-Display-Screen-Multifun-/331766941080?hash=item4d3ed9c598

Qua aansluiting lijkt deze ook te passen:

Origineel:

Latitude:

Alleen schrik ik wel een beetje van de prijs....  :o

Zeker als ik dan nog niet weet of het gaat werken....  ???

Nog even iets verder zoeken...

Offline RichTrip

• Bronze member
  • **
  • Moderator Renaultforum.nl
« Reactie #12 Gepost op: 04 januari, 2018, 14:24:54 »
Ik heb meerdere schermen liggen voor de Cabasse DVD Navigatie uit o.a. de Laguna II (2005-2007). Deze lijken iets kleiner te zijn dan de schermen uit een Laguna III (uit je voorbeeld hierboven).

De schermafmetingen zijn 14,8 bij 7,9 mm (exclusief aluminium rand). De afmetingen van de behuizing zijn 16,2 bij 9,8 mm (exclusief twee kleine uitstekende randjes  links en rechts en eentje aan de bovenkant).

Nummer van het display is 8200326981, aansluiting is identiek aan het Laguna III display.

Maar de radio info staat normaal onderin het display, dus ik denk niet dat het plaatsen van het scherm in de (eBay) behuizing bovenop het display het probleem oplost.

Offline greenfrog

• Aluminium member
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 04 januari, 2018, 22:13:27 »
@RichTrip: interessant! Blijf alleen benieuwd of er intelligentie in het display zit, of dat deze vanuit de radio unit door wordt gegeven. Ben dus nieuwsgierig of zo'n scherm zou werken. Weet jij dat toevallig? Heb jij dat toevallig al eens geprobeerd, of weet er iets meer van? Als het slechts voor weergave is, zou dat moeten werken. Dan zou het display van de Latitude die ik hiervoor heb gevonden ook moeten werken. Daar de opbouw ook voor de Latitude is , en dat op het Duitse forum is gebleken dat deze qua unit zou moeten passen, is dit een mogelijke oplossing. Alleen 125 dollar voor een scherm voor alleen weergave van Radio en overige kleine zaken, buiten Navigatie om, blijf ik prijzig vinden... Vervelende is dat dit ook echt de enige unit is die momenteel te vinden is....  :-\

En als ik namelijk zelf van zender wissel, wordt deze in het geheel (tijdelijk) aan de linkerkant weergegeven. Net als de temperatuuraanduiding. Dus zoals je al zegt, is dit geen volledige nette oplossing.

Zal anders zelf iets moeten zien te fabriceren.