Auteur Topic: Slot vervangen  (gelezen 1349 keer)

Offline red-devil

• Bronze member
  • **
Slot vervangen
« Gepost op: 12 juli, 2017, 21:34:11 »
ik heb de zoek functie al gebruikt kan alleen zo niet wat vinden

ik wil het slot vervangen van lv portier
nu heb ik de bekleding enz er al af maar hoe haal ik het slot eruit

Offline Guus

• Bronze member
  • **
  • Geslacht: Man
Re: Slot vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli, 2017, 09:06:07 »
Eerst handgreep buitenzijde uitbouwen.
Afdekkapje met schroevendraaier verwijderen, dan met torx 20 het schroefje aan de zijkant van de deur losdraaien nadat je het dopje hebt verwijderd.
Het cilinderslot kan nu verwijderd worden. Schuit de handgreep naar achteren en trek deze naar je toe.   
Hierna de 3 bouten  (torx 30) van het slot verwijderen.
Nu kan het slot gedemonteerd worden (zie ook hfdstk 51 uit het werkplaatshandboek)

Offline millhill

• Tin member
  • https://www.lagunaclub.nl/
    • Millhill
  • Type laguna: Laguna III 2.0 16V 2010
« Reactie #2 Gepost op: 10 november, 2019, 14:25:42 »
Hallo allemaal! Een soort hulproep van mij, ik ben aan deze klus begonnen en al een heel eind. Moet nu de handgreep aan de buitenzijde los krijgen en dan het kabeltje los maken en hier blijf ik hangen. De handgreep gaat geen kant op. Ik heb Guus al een pm gezonden met mijn telefoonnummer maar om de kans op de gouden tip groter te maken dit bericht. Graag kom ik in telefonisch contact met iemand die dit al eens heeft gedaan zodat ik de klus af kan maken. Bedankt alvast!

Offline millhill

• Tin member
  • https://www.lagunaclub.nl/
    • Millhill
  • Type laguna: Laguna III 2.0 16V 2010
« Reactie #3 Gepost op: 10 november, 2019, 21:48:27 »
Inmiddels is de klus af, het viel niet mee. Fijn dat ik vanuit het Forum een belletje kreeg, dat heeft me goed geholpen!
Het ging om de deurgreep aan de buitenzijde, aan de passagierskant. Volgens de beschrijving in de handleiding was het naar achteren schuiven en dan hop, er uit trekken. Ik denk dat mijn model, met optisch oog voor ontgrendeling, iets anders is opgebouwd. Uiteindelijk heb ik na veel geduw en getrek eens goed gekeken wat er gebeurde. Ik zag dat de greep aan de achterzijde de neiging had om naar voren te schuiven, aan de binnenkant. Toen ik daar een schroevendraaier tegenaan zette om hem tegen te houden floepte ie er eigenlijk zonder veel moeite uit, dat leek de oplossing.
Om het kabeltje van de motor ook aan het handgreep mechaniek te zetten, moest ook het binnenwerk er uit en dat was ook nog wel een klus, die had ik gemist in de manual. Uiteindelijk heb ik de popnagel er uit geboord en daarna, in het zicht, de kabel geplaatst.
Andere lastige factor was de kabel van de sensor die in de handgreep zit. Die zit op een plateautje geklikt, die kun je daar af schuiven en daarna na het induwen van een palletje, schuif je de steker er uit. Het is erg slecht te zien, ook met veel licht en met een spiegeltje eigenlijk niet.
laatste lastige factor vond ik het losmaken van het witte afdichtingsmateriaal, dat zat erg stevig vast geplakt. Ik had een plamuurmes (zoals beschreven, om krasvrij een schroevendraaier te gebruiken om de binnenbekleding los te klikken) gebruikt, maar dat was minder ideaal. Ik denk dat een stanleymes beter geweest was.
Een goeie zaklamp is ook onmisbaar.

Uiteindelijk ben ik niet 100 punten tevreden over deze reparatie en ik moet er nog een keer bij (kan wachten op beter weer en meer tijd) om:
- de witte afdichting wat te repareren (die liep wat scheurtjes op)
- de witte afdichting er beter op te plakken
- de handgreep buitenzijde gaat niet met voldoende kracht weer naar binnen, die moet ik zelfs af en toe een beetje mee helpen, dat is niet fraai
- iets te verzinnen wat in de plaats kan komen van de popnagel, aangezien mijn (standaard) popnagels niets pakten. Ik heb het eerst er uit gelaten (na 3 pogingen (en uitboren steeds))

Tips voor de overige punten zijn welkom, met name over de slechte terugveer kracht en de popnagel

Overigens [offtopic] nog wel gemakkelijk en snel de gasveren van de kofferbakklep vervangen, die viel erg mee.