Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

05 oktober, 2022, 23:37

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.890
  • Latest: deltapuk
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.332
  • Totaal aantal topics: 10.251
  • Online Today: 56
  • Online Ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 53
Total: 53

Vervangen deurvanger Laguna 3

Gestart door Jelte, 17 januari, 2017, 23:09

Vorige topic - Volgende topic

Jelte

De deur van mijn Laguna 3 kraakte behoorlijk, tijd om de deurvanger te vervangen.
Op diverse fora werd gemeld dat ik slechts de luidspreker in de deur hoefde te verwijderen om intern bij de deurvanger te kunnen. Al vrij snel bleek dat ik wel degelijk de deurbekleding van de deur moest verwijderen en zag toen ook dat de optie via de luidspreker geen enkele schijn van kans zou hebben gehad. Op zich is de klus goed uit te voeren (uurtje werk) en hou er rekening mee dat de torx bout (torx 40) waarmee de deurvanger aan de carrosserie is bevestigd behoorlijk vast kan zitten vanwege loctite. Zie foto van alle torx bouten.

Het lukte me zelfs niet om met een accu-schroevendraaier de torx 40 bout los te krijgen, uiteindelijk heb ik met een torx 40 bit in een koppelstuk op een dopsleutelgreep de bout losgekregen.

De bekleding van de deur zit met een aantal verdekte torx boutjes vast. Haal de plastic kap van de handgreep van de deur door er met een schroevendraaier onder te wippen en verwijder daarna de bovenste torxbout.

Verwijder het bedieningspaneel door er met een schroevendraaier onder te wippen en haal de stekker van het paneeltje los.
Binnenin de deuropener zit onder het dopje ook een torxbout, draai deze los en verwijder deze.

In de opening van het bedieningspaneel zie je een witte clip, trek het stekkergedeelte eruit.

Aan de zijkant zit ook een dopje, verwijder deze en de torxbout.

Tenslotte zit aan de onderkant van de bekleding ook nog een torxboutje, verwijder deze. Verwijder de lamphouder (rood/wit) aan de onderzijde in de bekleding (indien aanwezig) door er met een schroevendraaier achter te wippen. Het lampje zelf zit met een bajonet sluiting in de houder bevestigd.

De deurbekleding zit nu alleen nog met clips op de deur bevestigd. Deze haal je los door vanaf de onderzijde met een grote schroevendraaier tussen de deur en de bekleding te wrikken. Gebruik eventueel een doek om beschadiging te voorkomen. Als alle clips los zijn kun je de bekleding omhoog schuiven. Wel zit er dan nog een kabel verbonden met de deuropener en deze kan je simpel loshalen door het complete kapje van de deuropener te klikken.

De witte folie bij de opening kan je via de plakstrip voorzichtig lostrekken, zover nodig om met je hand aan de binnenzijde de deurvanger te bereiken.

De deurvanger zelf kan je met de twee bouten (sleutel 10) aan de buitenzijde van de deur losdraaien en vervolgens verwijderen.

Inbouw van de nieuwe deurvanger gaat uiteraard in omgekeerde volgorde evenals het monteren van de deurbekleding.

Succes...

larsdijkstra

Goed gedaan! Je kunt je fotos uploaden naar bv Photobucket en dan met de IMG optie kopieren en hier plakken. Succes!

drkoen

Duidelijke beschrijving. Waar heb je de deurvanger gehaald en wat was je ongeveer kwijt?

Lagunainitiale

Via de luidspreker is bij de lag 2.

Jelte

Hoi Lars,

Je ziet het, inmiddels gelukt. Bedankt voor de tip

Jelte

Citaat van: drkoen op 18 januari, 2017, 06:50
Duidelijke beschrijving. Waar heb je de deurvanger gehaald en wat was je ongeveer kwijt?

Ik heb het onderdeel bij een schadeherstelbedrijf gehaald, de rekening krijg ik nog... 

larsdijkstra

Citaat van: Jelte op 18 januari, 2017, 23:38
Hoi Lars,

Je ziet het, inmiddels gelukt. Bedankt voor de tip

Topper  !!

Renier

Grixis

Jelte

Citaat van: drkoen op 18 januari, 2017, 06:50

Ik heb de rekening van de deurvanger binnen, hij kost  55 euro, incl. btw.

Joost

Bij mij bij aankoop kraakte deze ook enorm. Wat ik wel opmerkelijk vond van een relatief jonge auto.

Gelukkig gewoon netjes opgelost bij aflevering, ik kan mij daar echt mateloos aan storen

fibereagle

Mvg,
         Mustafa

Edwinasten

Vandaag mooi gebruik van gemaakt, thnx

Laguna170

SMF spam blocked by CleanTalk