Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.602
  • Totaal topics: 10.408
  • Online vandaag: 67
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 37
  • Totaal: 37

Can Clip (Clone) Welke heb jij en wat is jouw ervaring ermee?

Gestart door Lagoona, 14 september, 2016, 20:27

Vorige topic - Volgende topic

Lagoona

Na het hijacken van een verkoop-thread nu toch maar een eigen topic geopend met de vraag welke Can Clip iedereen gebruikt en in hoeverre hij doet wat hij moet doen.
Waar heb je hem vandaan, wat heeft hij gekost en op welke auto's heb je hem gebruikt?

Paul

Ik heb die van mij al een jaar of 6 denk ik.
Besteld bij aliexpress voor €128.

Werkt perfect. Heb er tientallen auto's mee uitgelezen. O.a.
clio 1, 2 en 3
Laguna 1, 2 en 3
Renault 19
Twingo 1 en 2
Megane 1 en 2.
Enz.

SteefR

Misschien een beetje offtopic, maar ik heb een bluetooth OBD-II connector en een app op mijn telefoon. Voor mij is onduidelijk wat dit nu precies minder kan dan een clip. Kortom: wat is het verschil?

Paul

Kan je de airbag en navigatie uitlezen en coderen?

ThomasdCi

Citaat van: SteefR op 15 september, 2016, 07:52
Misschien een beetje offtopic, maar ik heb een bluetooth OBD-II connector en een app op mijn telefoon. Voor mij is onduidelijk wat dit nu precies minder kan dan een clip. Kortom: wat is het verschil?
Had er een van een collega geleend. Bij mij ging mijn Grand Espace IV hier helemaal van over de zeik. Allemaal toeters en bellen gingen af. Uiteindelijk resette de boordcomputer zich helemaal. Voor mij geen goedkope OBD scanner meer.

Heb nu een icarsoft i907 en deze werkt perfect. Je kan niet coderen maar wel alles uitlezen en geeft de Renault codes welke de dealer ook uitleest.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Renault Grand Espace 2.0dCi Dynamique ph2.

Lagoona

Dank voor de reacties tot zover. Dus wisselende verhalen. Ben benieuwd waarom sommige clones vreemde resultaten bij bepaalde auto's veroorzaken.

Paul

Ik zie maar 1 reactie op de clip. Een dat is een goede ervaring.

Lagoona

Inderdaad, het was dus geen clip maar een obd lezer. Hmmm...blijft de vraag nog steeds staan, hoe kan dat voor zoveel problemen zorgen?

SteefR

De OBD-connector is een interface, niet veel anders dan een kabel, zij het dat het signaal dan via bluetooth verstuurd wordt en niet via koper. Ik vermoed dan ook dat niet de connector voor de problemen zorgt, maar de gebruikte app op de telefoon. Het verhaal van ThomasdCi vermeldt ook niet wannéér de boordcomputer over de zeik ging en wat hij probeerde te doen. Ik heb m alleen op mijn Laguna aangesloten (N=1 dus) en dat gaf geen problemen.

Ik werk nu met een gratis app die alleen kan uitlezen en metingen kan doen tijdens het rijden, maar de duurste betaalde versie kan schijnbaar ook programmeren. Dat vind ik persoonlijk een beetje eng, want ik weet niet wat ik dan doe dus de kans dat je wat verkeerd doet is dan wel groot. Daar blijf ik dus maar van weg.

Lagoona

Interessant! Dus het is wel degelijk mogelijk om een laguna uit te lezen met een "gewone" obd (Elm?) interface. Ik vraag me af of er nog verschil is tussen het uitlezen met een clip en het uitlezen met zo'n gewone OBD interface. Dus of je met een clip "meer" kan waarnemen/uitlezen dan met een gewone OBD interface.
Voor het programmeren/resetten is het waarschijnlijk veiliger om dit te doen met een can/clip, ik denk alleen al aan de betrouwbaarheid van de verbinding, hoewel die bij sommige clones ook niet best is, lees ik in andere fora. Programmeren via een laptop is mogelijk ook nog wat stabieler.

Side note:
Hoe werkt dat eigenlijk bij het programmeren, trekt de computer veel vermogen wanneer je dat doet? Bij de meeste moderne auto's sluit je parallel over de accu eerst nog een zware voeding (geen acculader) aan om de spanning boven de, ik meen 13.4V te houden tijdens het programmeren.

Guusz

Ik kan met een ELM bluetooth dongle en de Torque App fouten uitlezen en wissen bij mijn Laguna (2006). Verder kan je via de app nog de nodige waardes live uitlezen, zoals temperaturen, gasklep positie en turbo druk..... Je kan er niet mee programmeren, als in bijvoorbeeld je airbag computer locken voor onderhoud(airbags gedeactiveerd en geen stuurslot).

ThomasdCi

Citaat van: SteefR op 19 september, 2016, 08:19
De OBD-connector is een interface, niet veel anders dan een kabel, zij het dat het signaal dan via bluetooth verstuurd wordt en niet via koper. Ik vermoed dan ook dat niet de connector voor de problemen zorgt, maar de gebruikte app op de telefoon. Het verhaal van ThomasdCi vermeldt ook niet wannéér de boordcomputer over de zeik ging en wat hij probeerde te doen. Ik heb m alleen op mijn Laguna aangesloten (N=1 dus) en dat gaf geen problemen.

Ik werk nu met een gratis app die alleen kan uitlezen en metingen kan doen tijdens het rijden, maar de duurste betaalde versie kan schijnbaar ook programmeren. Dat vind ik persoonlijk een beetje eng, want ik weet niet wat ik dan doe dus de kans dat je wat verkeerd doet is dan wel groot. Daar blijf ik dus maar van weg.

Zal iets meer uitleg geven over hoe en wat  ;)

Bij mij gebeurde dit puur bij het inpluggen van de ELM in de stekker. Had nog helemaal niks gedaan of uitgelezen. Twee collega's hadden zo een ELM 327 icm Torque Pro, de een gebruikt hem in een BMW 1-serie en de andere in een Honda Civic Type-R. De BMW 1-serie rijdt op gas en dit geeft nog wel eens een foutmelding, deze kan hij dus zelf resetten. Ik was benieuwd of dat ook mij iets was en heb deze dus een keertje van hem geleend. Toen ik de ELM inplugde en de kaart erin stak deed de auto helemaal niks, soort beveiliging. ELM eruit, de auto gestart en de ELM erin. Toen begon het hele circus met foutmeldingen en piepjes. Uiteindelijk ging alles uit en resette de boardcomputer zich.  Bleven ook allemaal foutmelding voor staan. Na de auto uit te hebben gezet, afgesloten, en weer gestart te hebben was alles weer normaal. Dagteller, gemiddeld verbruik waren allemaal naar 0 gesprongen.

Mijn 2 collega's hebben de ELM 327 altijd ingeplugd zitten, auto start dan ook gewoon. Bij mijn Espace is dit niet het geval.
Renault Grand Espace 2.0dCi Dynamique ph2.

SteefR

Citaat van: ThomasdCi op 22 september, 2016, 09:01
Zal iets meer uitleg geven over hoe en wat  ;)

Mijn 2 collega's hebben de ELM 327 altijd ingeplugd zitten, auto start dan ook gewoon. Bij mijn Espace is dit niet het geval.

Dank voor je toelichting. ELM327 is de communicatiechip die in een OBD-connector zit. Deze werkt alléén bij auto's die OBD2-compliant zijn én het juiste communicatieprotocol 'praten'. Er zijn 9 varianten op de ELM-chip, die elk voor andere soorten auto's/protocollen bedoeld zijn. Dus niet elke OBD-connector werkt op elke auto. Als de interface in jouw Espace niet aan de OBD2-standaard en/of aan het juiste protocol voldoet dan krijg je geheid problemen. Blijkbaar was dat dus zo...

Ik heb op een ander forum overigens wel eens iemand gelezen die zelf een interfacekabel naar zijn laptop had gemaakt en ook de aansluitingen van het motormanagement zelf had aangepast. Dan is zelfs een OBD2-auto niet meer OBD2-compliant hahaha.

Lagoona

Dit topic wordt steeds leuker! Ik denk erover om een can clip én een bluetooth Elm interface te kopen maar misschien moet ik maar eens beginnen met de Elm. Ik zag dat er behoorlijk wat software is die icm de Elm renault specifiek kan worden ingezet. Hoe is dat eigenlijk met de Can Clip? Is daar ook 3rd party software voor?

SteefR

Citaat van: Lagoona op 22 september, 2016, 23:21
Ik zag dat er behoorlijk wat software is die icm de Elm renault specifiek kan worden ingezet.

Kun je daar wat voorbeelden van noemen?