Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.523
  • Totaal topics: 10.394
  • Online vandaag: 134
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 74
  • Totaal: 74

Tunex

Gestart door Harry070, 09 mei, 2014, 14:56

Vorige topic - Volgende topic

sandorvink

Met het "chippen" word de n75 parameters ook aan gepakt. De turbo zal in lagere rpm eerder opspoelen. En met gas los laten zal de wastgate klep minder open gaan. Heb je hem laten chippen met een voorgeschreven binfile of chip op maat? Met chip op maat is de kans klein dat je een turbo gat heb omdat ze alles afstellen op de bank. Of het moet een waardeloze tuner zijn of er is iets aan de hand met de auto.  Ik zou persoonlijk niet aan de stang draaien als nog origineel is. Als je hem tevast zet kun je juist een turbogat krijgen. Omdat de n75 niet weet dat hij strakker staat dus gooit hij verder open dan normaal. En als je hem losser zet zal waarschijnlijk de noodloop ingrijpen. Je map sensor zal dan een te hoge druk meten en grijpt in om je turbo te besparen. Ik weet uit ervaring ( van mijn tdi ) dat als je een betere turbo erop schroeft je zonder aanpassingen als een betere response heb.

Turbo

Na het chippen is mijn turbo vervangen voor een nieuwe en weet dus niet of de wastegate op 0 is gezet
Doordat ik het gevoel heb dat er een hik in zit ben ik aan het zoeken gegaan naar wat daar de reden van zou kunnen zijn
Maar de elektronica stuurt de n75 klep aan en daarna gaat de wastegate pas zijn werk doen

Turbo

Gechipt bij tunex trouwens

sandorvink

Ik heb op de pc een pdf bestand staan met afsteling van de wastgate. Ik weet dat bij vag het oogje van de stang 6x180graden strakker moet staan. Maar of dit bij renault ook zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar hoe of wat zit de hik erin? En is je lmm niet aan het vergaan?

Turbo

bij het gas geven komt de druk erop en zakt dan een beetje in voor mijn gevoel
ik kan het ook nergens op terug vinden wat de standaard waardes moeten zijn van de wastegate acurator  wel lees ik overal het zelfde wat te doen met het stangetje van de wastegate acurator.
ik zal van de week eens contact opnemen met tunex want het zou zo maar kunnen zijn dat de waardes opnieuw ingelzen moeten worden van het chippen na het installeren van de nieuwe turbo en alles wat daar bij hoort
de lmm heb ik nog niet nagekeken weet ook niet of die de juiste waardes doorgeeft aan de ecu, is dit te checken met de clip ?

hier heb ik de info vandaan over wat ze bij de volvo mannen aan het typen zijn
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8864
https://www.youtube.com/watch?v=MK6V3G-yfh8&app=desktop

Lagunainitiale

Denk eerder versleten vacuumregelaar.

Turbo

welke is dat dan ?
is dat die klep met dat stangetje ?
auto heeft nu 191000 gelopen en met 130000 nieuwe turbo erop gekregen
weet zo even niet uit mijn hoofd of de acturator ook mee vervangen is voor een nieuwe of dat de oude erop terug gezet is ...

Paul

Als je nu aan je turbo gaat zitten verstellen, dan werk je om het probleem heen.

sandorvink

Het kan zijn dat je de piekboost voelt.  Zijn de vacuum slangen nog goed? En de lmm kun je nakijken met clip.
Je moet dan de rpm, lmm, en turbo loggen. In de 3de versnelling rijden en vanaf 1100 tot einde rpm loggen.
Met de log kun je zien of het allemaal klopt.
Luchtfilter is die wel schoon? Ik weet namelijk als die dicht zit dat de turbo dan ook iets harder moet werken met het gevolg dat je een pulseboost kunt voelen.

Lagunainitiale

Citaat van: Turbo op 01 januari, 2015, 14:46
welke is dat dan ?
is dat die klep met dat stangetje ?

Nee zwart kastje, het vacuumslangetje vanaf de turbo gaat er naar toe.

sandorvink

Als je voor de auto staat links bovenaan naast de motorbeschermplaat

Turbo

Heb het luchtfilter vervangen door een k&n inlegfilter
Heb de clip nog niet en weet dus ook nog niet hoe ik daarmee moet werken 😳
Kan het zijn dat de n75 klep vuil is ?
En zo ja kun je die reinigen of moet daar een nieuwe op komen ?

sandorvink

Log hem maar eerst voordat je onnodig spullen gaat vervangen. Anders is het ook zonde geld.

Ed

De actuator is niet de turbo hoor, dus je doet niks met de turbo zelf. Ik begrijp dat het turbo gebeuren bij de Laguna electronisch gaat? Maar ik neem aan dat je dan nog wel de actuator handmatig kan verstellen om de wastegate langer dicht te laten staan voor meer drukopbouw? Overigens kan het inzakken van de druk niet duiden op een lek membraam in de actuator?

Turbo

Dat is mijn gedachte ook en zoals het filmpje wat ik eerder geplaatst heb regelt de ecu de druk maar de acturator moet wel goed staan
En dan komen we dus weer terug op mijn vraag 😃