Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

22 september, 2023, 05:25

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.944
  • Latest: TimoTanus
Stats
  • Totaal aantal berichten: 194.097
  • Totaal aantal topics: 10.318
  • Online today: 56
  • Online ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 41
Total: 41

Tunex

Gestart door Harry070, 09 mei, 2014, 14:56

Vorige topic - Volgende topic

DaBuzzzzz

Turbo

ze weten gewoon wel wat ze doen en aan de ene kant jammer dat je niet het hele vermogen kunt benutten maar aan de andere kant je merkt wel dat er iets veranderd is  ;D

Ed

Als de turbodruksensor problemen geeft, zou je deze waarschijnlijk buiten buitenspel kunnen zetten en gebruik maken van een andere manier van boostcontrol. Een manuel boost control is het meest makkelijke, maar wel effectief. Ik lees hier trouwens zo nu en dan wel over Laguna turbo's die getuned worden, maar ik geloof dat geen enkele een boostmeter aan boord hebben om te zien hoe de druk wordt opgebouwd en hoeveel. Lijkt me wel handig.

Harry070

Turbo sensor buiten spel zetten. Wel leuk om eens te proberen, maar zou niet weten hoe (of bij wie). Lijkt me een niet erg reguliere actie. En iid. zonder boostmeter aan boord ook wel weer een beetje tricky..

Zat er eerlijk gezegd eerder aan te denken deze sensor te laten vervangen door een nieuwe en dan weer terug gaan. Maar ja, weer wat geld verder, nwe sensor, 40 a 50 euro vermoed ik. Monteren erbij (hij zit volgens mij, als ik het goed begrijp aan de onderkant, ben je zo weer 150 euro verder. Weer naar 's Heerenberg vanuit Den Haag. Ook weer wat tijd en benzinekosten. Voor je het weet ben je weer 200 euro verder. Valt dit onder garantie bij Tunex? betwijfel het, maar daar valt wel over te bellen natuurlijk.

Ergens kriebelt het nu al. Wat zit er nog in het vat? Maar ja, 220.000 km op de teller. Gaat er dan wat anders mis? (rupsje nooit genoeg, wat is wijsheid). Ben nu nog tevreden. Over een poosje, maar weer eens verder kijken (denk ik nu heeeel verstandig).

Ed

Proberen is altijd leuk. ;D Maar er kleven inderdaad wel risico's aan. Ik weet niet binnen welke marges jouw blok veilig te tunen is. Je zou kunnen proberen om je wastegate-actuator wat strakker te zetten bijv. Je zal zeker meer druk beleven, dat kan eigenlijk niet missen. Je kan stapsgewijs de druk verhogen, als je problemen krijgt kun je de actuator gewoon terugzetten naar de oude stand. Je verandert niks softwarematig, dus herstel moet geen probleem zijn. Een probleem wat je zou kunnen krijgen is dat de motor gaat pingelen of zo door een verkeerd mengsel. Maar goed, dan weet je in ieder geval dat je te ver bent gegaan.

Ik zou altijd aanraden om een boostmeter te installeren. Niet omdat het stoer is of zo, maar je ziet zo ook of je druk wel wordt gehaald en je kunt verschillen van voor en na tuning. Als je maximale druk niet gehaald wordt, of dat je uitschieters hebt, weet je dat er iets niet in de haak is.

Harry070

Eerlijk gezegd nog nooit van een wastegate-actuator gehoord. Lijkt me op zich wel een goed plan deze ietwat strakker te zetten. Kan ik dat eventueel zelf? Bestaat daar hier op dit forum of ergens anders info over? Of is dat makkelijk ergens te laten doen?

Ik ga iig alvast wat googelen, wordt al nieuwsgierig.

Ed

Ik weet niet precies hoe die er bij een Laguna uitziet, maar ongeveer dit:

De wastegate actuator zit gemonteerd op/aan de turbo en bedient de wastegate, de overdrukklep, op de turbo. Als er een bepaalde drukvulling in de turbo wordt bereikt, zorgt de actuator dat de wastegate-klep op de turbo wordt opengegooid om druk af te laten. Hierdoor rijdt de Laguna op een bepaalde maximale druk. In de actuator zitten een membraam en een veer. Deze is zo ingesteld dat pas bij een bepaalde druk de actuator-staaf naar voren wordt geduwd en deze daarmee de wastegate (overdrukklep) op de turbo opengooit en druk wordt afgelaten. Nu is het zo dat die staaf die aan de actuator zit instelbaar is, je kunt die korter en langer maken door hem te draaien. Het geval wil dat als je de staaf korter maakt en bevestigt aan de wastegate, de wastegate langer dicht zal blijven en daarmee de drukvulling groter wordt.

Naast dit heb je ook wastegate actuators die vooraf al op een veel hogere minimale druk staan afgesteld. Maar dat moet je pas doen als je zeker weet dat die minimale druk niet teveel is. Ook is de drukopbouw bij deze actuators heel anders, abrupter geloof ik.

Maar nogmaals, ik zou dan toch echt aanraden om een boostmeter te installeren, dan weet je in hoeverre de druk verandert. En als je te ver bent gegaan met turbodruk, dan zal je dat waarschijnlijk wel merken als de motor gaat pingelen onder belasting (net alsof je een bak met knikkers onder de motorkap hebt.  ;D )

Harry070

Ok thx, heldere uitleg! Las net wel ergens anders dat je hier beter niet zelf mee kan gaan zitten pielen, zeker als je niet goed weet je doet. Ervaring mee?

Ed

Dit weet ik alleen maar uit ervaring.  ;) Niet met de Laguna, daarom zeg ik ook dat ik niet weet hoe tolerant jouw blok is. Maar het principe op zich is zo'n beetje bij iedere geblazen auto hetzelfde.    Ik had een oude Volvo T4 die standaard op 0,9 bar druk reed (high pressure) met 200 PK. Door dus te spelen met de actuator en manual boost controllers kon je heel makkelijk de druk verhogen. En veilig ook, maar nogmaals, dit hangt van het blok af. Bij de Volvo kon je probleemloos 0,3-0,4 bar erbij snoepen. Dan praat je over ruim 25-30 PK. Daarna gaat zo'n T4 zonder softwarematige aanpassing pingelen wat komt door een verkeerde mengsel-verhouding. Verder heb je ook een beperking van de grootte van de turbo.

Er zijn altijd mensen die zeggen dat iets niet slim is om te doen. Maar 90% van die gasten heeft het zelf nooit geprobeerd en leest ergens iets en gaan er maar vanuit dat het inderdaad klopt. Ik heb zelf altijd zoiets van, ik ga dat proberen en als het misgaat niet huilen. Dat was bij die T4 ook, velen zeiden dat het slecht was om op deze manier te tunen. Maar anderszijds zijn er zat mensen die op dit manier al jaren met verhoogde druk rondrijden zonder problemen.

Dus ja, wie heeft gelijk? Een tuner zal sowieso zeggen dat het slecht is, het is immers zijn brood, nietwaar?  ;) Ik denk zelf dat als je het niet te gek maakt, je die Laguna gewoon gezond moet kunnen kietelen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je blok opblaast.

Paul

Dat kan niet Ed, is electronisch gestuurd.

Turbo

*eens*
dat meende ik ook al .....
wat ik wel mis in de wagen is de druk meter van de turbo zoals die ook in mijn R5 gt turbo zat
was altijd leuk om te zien wanneer de turbo ging blazen

Ed

Wat precies is electronisch gestuurd Paul?

Citaat van: Paul op 22 mei, 2014, 05:58
Dat kan niet Ed, is electronisch gestuurd.

Turbo

de waste gate

Ed

Je bedoelt waarschijnlijk de actuator?
https://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Laguna-MK2-2-0-16v-Turbo-Actuator-/181333907980?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a3857da0c
Als het goed is zit bijv. deze actuator in jouw auto. Die actuator zit op de turbo sensor ja, maar dat is normaal. De wastegate zelf wordt dus nog steeds mechanisch bediend. Alleen de auto's van de laatste jaren hebben electronisch bediende wastegates (TSI's bijv.). Door die actuator staaf korter te maken, hou je de wastegate klep langer dicht waardoor er meer druk in de turbo opgebouwd kan worden voordat de actuator ver genoeg door de druk naar voren is geduwd zodat de wastegateklep open wordt geduwd.

Paul

En dan meet je motormanagement een afwijkende druk en dan gaat hij in noodloop en hou je 40 pk over ;D

SMF spam blocked by CleanTalk