Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

22 september, 2023, 06:34

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.944
  • Latest: TimoTanus
Stats
  • Totaal aantal berichten: 194.097
  • Totaal aantal topics: 10.318
  • Online today: 56
  • Online ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 47
Total: 47

Tunex

Gestart door Harry070, 09 mei, 2014, 14:56

Vorige topic - Volgende topic

Harry070

Hoi,

Volgende week vrijdag wil ik een afspraak inplannen bij Tunex om mijn Laguna (II) van 170 pk te laten chiptunen. Ik had begerepen ergens dat Laguna club leden korting krijgen. Hoe werkt dat? Ik ben wel lid van dit forum, maar ben ik dan ook lid van de club?

Verder vroeg ik me af of er mensen zijn die hele vervelende ervaringen hebben met het laten chiptunen van dit type. Zijn er verder zaken waar ik op moet letten qua rijden, inrijden en dat soort zaken.

Ik heb mijn Laguna net een groot onderhoud gegeven, dat was na 220.000 wel nodig. De laatste distributieriem vervanging ed. stamde terug op 120.000 km. Uit het onderhoudsboekje bleek dat dit type elke 80.000 km een nwe. nodig heeft. Ik heb 'm preventief laten vervangen, omdat ik over 1,5 maand naar Spanje (Andalucia) wil gaan rijden en dacht eigenlijk dat vervanging pas bij 240.000 nodig was (misschien had ik 'm dan wel niet gekocht). Ook loopt 'ie nu net wat lekkerder. Hij trilde of en toe een beetje (injectoren reiniger ed. heeft niet geholpen). Nwe. filters, bougies en de hele mik mak wel om de Laguna wat beter te lopen. Ook wat soepeler in het vermogen onderin en het optrekken in z'n 1. Al met al ben ik na  5 maanden en 6.000 eigenlijk wel heel tevreden met deze auto! Vandaar ook mede dat grote onderhoud  ;)

Ik heb ook ergens gelezen dat het chiptunen ongeveer 10 - 15 % brandstof besparing oplevert. Dat is met ruim 6.000 km in het vooruitzicht naar Spanje een goed excuus om te chiptunnen. Klopt dat ook in de praktijk? Vooral op hogere snelheid ook?

Alvast dank voor eventuele antwoorden, tip en adviezen.

Groet,
Menno

Paul

Riem niet om de 80000 maar elke 120000 of 5 jaar. Net wat het eerste komt.
Brandstofbesparing bij rustige rijstijl is er wel, maar verwacht er geen wonderen van. Zeker geen 10% in mijn geval.
Het extra koppel is wel erg prettig.
Let er wel op dat het koppel niet te hoog wordt als je een automaat hebt. Handbak is geen probleem.

Je kan ook nog eco chippen, maar heb daar geen ervaring mee.

Als je met tunes contact opneemt moet je aangeven dat je via de lagunaclub komt, normaal krijg je dan de standaard korting.

Turbo

alles hangt en staat bij je rijstijl met het verbruik, ik heb als ik rustig rij met de turbo automaat toch wel enige besparing maar als je het turbo geweld gaat gebruiken kun je rekenen op een hoog verbruik
ik geloof dat Tunex nu adverteert met een prijs van € 199.- maar kan er naast zitten

als je gechipt hebt eerst rustig rijden met het nieuwe programma zodat de software zich kan zetten
je merkt wel meteen dat de motor beter op pakt na het chippen

Harry070

Ok, thx. De afspraak is inmiddels gemaakt.

Het gaat om een handbak. Ik dacht dat m'n koppeling (plaat) niet meer zo briljant was, maar na het groot onderhoud blijkt dat het dus naw. bougies ed. het aangrijppunt wat groter/soepeler is. Qua distributie dus kennelijk nog niet nodig, dat onderhoud. Niet dat 'ie aan het bokken was of zo, maar het voelde vooral met koude motor niet echt super. Beetje voorgas hielp al wat. Ik had iig weinig zin om door een groter koppel op korte termijn de koppelingsplaat te moeten gaan vervangen, nu durf ik het wel aan.

Anderen daar slechte ervaringen mee?

Ik rij over het algemeen vrij rustig, dus trekkracht/koppel vooral bij wat lagere toeren onder de 2000 a 3000 is (was) waar ik naar zoek. Vind het soms wel lekker een beetje schakellui, op comfort met weinig toeren (herrie) te rijden en dat er dan toch ook al wat vermogen is. Echt heel ver doortrekken doe ik niet zo vaak. Er is ook niet zo frequent ruimte überhaupt in Nederland, en m.n. randstad. Ook wel fijn om bij 140 a 150 km/h nog trekkracht te hebben. Vooral ook leuk om er dan nog vandoor te kunnen speren.
Dat 'ie niet echt veel zuiniger wordt, ach... het is natuurlijk het ultieme excuus om toch te chippen. (Mijn vrouw kon ik ook zo overtuigen..). Ik had uitgerekend dat zo'n 6.500 km met 1 op 10 gemiddeld, 650 liter benzine a 1,45 p/l (1,50 Frankrijk, 1,40 Spanje = 1,45 gemiddeld) 943 EURO gaat kosten. 10% eventuele besparing er af een kleine 100 EURO oplevert. Genoeg excuus voor mij  :D

Op de snelweg naar Spanje en aldaar in de bergen, vind ik dat surplus (denk ik) wel erg leuk. Het er heen rijden  =rij= (en terug) is voor mij al een hoogtepunt van de vakantie. Kijk er nu al naar uit!

Turbo

bij mij was het verbruik naar Spanje met een aanhanger erachter 1 op 13 en heb ik ongeveer 120 gereden
alleen in België verbruik je iets meer vanwege het klimmen maar kwam dus gemiddeld uit op 1/13 al met al niet slecht  ;D
vorig jaar met de caravan erachter was het wel schrikken van het slobberen
1 op 6 was schrikken  ::)

DaBuzzzzz

als je op de kosten zit waarom vlieg je niet? kost geen drol en met de auto heb je ook minimaal 2, maar eerder 4 overnachtingen onderweg heen en terug. is ook zo maar weer 500 inclusief eten

Turbo

kosten met vliegtuig lijkt een stuk goedkoper maar vaak maakt het niet zoveel uit
ticket kost je ongeveer een 300 pp en dan komt er nog auto huren bij
hebben het ook al een keer gedaan om met het vliegtuig op vakantie te gaan maar speelde net kiet
het enige waar je echt winst op hebt is de reis er naartoe  ;D

Ed

Dan ben je ook nog eens beperkt in de hoeveelheid bagage die je mee mag nemen. Deze spullen kwak je anders gewoon in de auto. ;)

wally

Re:
Alleen in belgie klimmen ??? Heb je de boot om de pyreneeën heen genomen?   ;D
Laguna regen komt zonneschijn 8)

Harry070

Mijn vrouw komt uit Peru oorspronkelijk. We hebben al aardig wat gezien in Europa sinds ze hier is (2008). Met de auto tijdens verschillende tripjes: België (Wallonië Ardennen) en Vlaanderen), de Eiffel in Duitsland, Keulen en Aken, Luxemburg en Parijs. Barcelona en Lissabon met het vliegtuig. En idd. een auto huren leek voordelig, maar alles bij elkaar ook wel redelijk duur.

We gaan er in een paar dagen heen rijden met een tentje bij ons, want we hebben nu wat meer tijd. Paar dagen Frankrijk ook wel leuk voor m'n vrouw om eens te zien. Bovendien heeft zij nog nooit gekampeerd  (had zelfs nog nooit een caravan of camper gezien, voordat ze naar Nederland kwam). Kamperen kennen ze niet in Peru.

Door verschillende streken rijden, niet alleen péage en tolwegen maar ook de route national ed., vind ik wel leuk. Vandaar.

1 op 13 klinkt niet slecht. Met 140 constant op de cruise control lukt me volgens mij 1 op 11 ook nog net wel. Vind het echter lastig me in te houden als er veel open snelweg voor me ligt...

Turbo

Citaat van: wally op 10 mei, 2014, 11:26
Alleen in belgie klimmen ??? Heb je de boot om de pyreneeën heen genomen?   ;D
die zijn niet zo aanwezig als de eerste klim in België  >:D
maar idd de Pyreneeën kunnen ook leuk zijn  ;D

Turbo

Citaat van: Harry070 op 10 mei, 2014, 11:27

Door verschillende streken rijden, niet alleen péage en tolwegen maar ook de route national ed., vind ik wel leuk. Vandaar.

1 op 13 klinkt niet slecht. Met 140 constant op de cruise control lukt me volgens mij 1 op 11 ook nog net wel. Vind het echter lastig me in te houden als er veel open snelweg voor me ligt...
zolang je constant rijd zal je een zuinigere auto hebben na het chippen, niks op het dak en je aan de snelheid houden levert meer op dan jagen op de lange strekken
vergeet niet dat ze in Frankrijk niet flauw zijn met boetes en tegenwoordig komen ze ook thuis op de mat als je geflitst bent  :-\

Harry070

Goed punt daar. Mijn nav system op de iPhone geeft vaste flitsers iig door, dat helpt.

Verder heb ik 'ns een keertje 's avonds tussen Barcelona en Valencia op een tolweg gereden en daar kwamen ze echt met 200 km/h in dikke Audi's (daar houden ze in Spanje wel van), Range Rover Sport ed. voorbij knallen. Vervolgens kwam ik ze een half uurtje later allemaal weer tegen (Focus huurauto ging niet harder verantwoord dan 150 km/h) en reden ze braaf, wel een uur of twee oid. achter elkaar, incl. wijzelf achter een Spaans politieautootje aan met een gangetje van 120 km/h. Je zag ze zitten balen  :D

Turbo

Je mag op nu kennelijk 130 rijden op de autopista 😜

Harry070

Hoi,

Leek me leuk het verhaal nu tunen bij Tunex af te maken. Vorige week vrijdag afspraak. Was als nr. 3 aanwezig en werd ook als nr. 3 om 9.15 uur geholpen. Circa 1,5 uur later reed ik weer weg. (Prima koffie en leuk praatje met andere mensen die kwamen laten tunen). Afspraak in Leeuwarden 's middags 13.30 uur, dus snel weer op pad. De eerste 100 km niet direct in alle versnellingen (te) ver doortrekken, was het advies van Tunex. Eerlijk gezegd viel het verschil me een beetje tegen. Maar ja, niet te snel oordelen dacht ik toen, dus maar verder.

Na ruim 100 km even bij de pomp wat te snacken halen en snel weer op weg. Vanaf de pomp een beetje doortrekken om goed op snelheid te komen. Maar.... tegen de 4000 rpm krijg ik een rare melding op de boardcomputer: injectoren na laten kijken en vermogen totaal weg! F..k! Snel bij de volgende afrit er af. Motor af en even ademhalen. Wellicht niks aan de hand en starten maar weer. Geen probleemmeldingen, dus weer op weg. Echter na een paar km verder en weer wat toeren maken en wederom een melding: emissie laten controleren! Gele lampje met motorblokje aan en de steeksleutel. (Had al eens een Saab Turbo motor totaal in de prak gereden, klein traumaatje...). Tja, duidelijk geen keus, bellen naar afspraak, sorry panne, de afspraak moet verplaatst worden en Tunex bellen. (Was inmiddels al bij Steenwijk). Wat gaan we doen. Kom maar direct terug, dan kijken lezen we de boardcomputer uit en kijken we wat er aan de hand is. Rustig aan terug naar 's Heerenberg, geen nieuwe/andere problemen gelukkig.

Bij Tunex, er waren flink wat klanten, auto gauw naar binnen en bijna direct uitgelezen. Er waren wat meldingen. Soort van foutanalyse van uitsluiten , dus eerst weer de oude software terug en kijken wat er dan gebeurd. Stukje rijden en geen meldingen meer, niks aan de hand! Pffff

Maar ja, wat dan. Een van de foutmeldingen was een mogelijk defecte turbo pressure sensor. Even overleg over mijn ervaringen tot zo ver. Analyse: waarschijnlijk functioneert deze sensor niet helemaal optimaal meer en door de verhoogde turbodruk gaat deze sensor 'raar' doen en krijg je vreemde meldingen. Even overleggen met de monteur en enkele collega's en het voorstel is om de tuning wel uit te voeren, maar dan de variabele 'turbodruk' wat naar beneden bij te stellen en kijken of de sensor dit wel trekt. Goed plan wat mij betreft en circa 30 minuten laten staat deze software er op en wederom een stukje rijden. Eén van de monteurs, die ook het hele proces incl. fouten rapport met storingen aan me had uitgelegd, rijdt met me mee en geeft aan waar we een stukje wat kunnen uitproberen met de auto. Rustig heen, geen 'mannen met de platte pet' (zijn woorden) en vervolgens dezelfde weg terug, motor weer lekker op temperatuur, en jawel, het verschil is nu wel duidelijk waarneembaar ivt. diezelfde ochtend! De auto heeft duidelijk meer koppel en idd. vooral vanaf circa 2500 rpm en dat loopt 'ie zo goed als lineair als de brandweer door tot tegen de 6000 rpm. Ook pakt 'ie veel beter op. Geen rare meldingen van niet thuis te brengen storingen! Diepe zucht! Het is dus allemaal toch gelukt!

Jammer, niet het volledig rendement van deze tuning, maar toch een tevreden klant. Blij met het extra koppel/vermogen, maakt het rijden echt lekkerder. Inmiddels bijna een week verder en nog steeds geen enkel probleem. Zelfs optrekken uit 1 gaat veel lekkerder. Dat was voorheen niet helemaal zoals ik dat wilde/gewend was. Ik denk dat het betere koppel en de verbeterde turbodruk, het beter oppakken hier debet aan is.

Kortom, goed werk afgeleverd bij Tunex! Goed geholpen en echt bezig om 'maatwerk' af te leveren voor dit specifieke geval, totdat er een goed resultaat tot stand is gebracht. Met deze service begrijp ik dat ze het druk hebben. Ik kan deze goede naam alleen maar bevestigen en iedereen van harte aanbevelen.

SMF spam blocked by CleanTalk