Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

01 februari, 2023, 01:30

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.908
  • Latest: Ralph Z
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.517
  • Totaal aantal topics: 10.259
  • Online Today: 56
  • Online Ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 37
Total: 37

Trillen en brommen in stilstand en in D

Gestart door thijman, 24 januari, 2014, 12:00

Vorige topic - Volgende topic

thijman

Renault Laguna Estate Initiale 2.0 170pk Aut.
Als ik voor een stoplicht sta en heb mijn voet op de rem en de hendel van de automaat in D, dan trilt en bromt de auto/motor behoorlijk. In het begin was het alleen als de motor koud was, maar tegenwoordig ook als ik al een tijd heb gereden en de motor op temperatuur is. Zodra ik hem in N zet loopt de motor weer rustiger.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn ?

Lagunainitiale

Dat moet je zoeken in de motorsteunen en de motor zelf. Gasklephuis schoonmaken reiniger in de tank onsteking controleren.

Thomas84

Is een lichte trilling of soort van spanning niet normaal?

Ik rij met dezelfde motorisatie, in een coupé versie dan... en als ik stilsta op de rem voel je continu wel een spanning dat die eigenlijk vooruit wilt, en heel lichte trilling geeft.

Tril je zelf daadwerkelijk bijna mee? Of is het bvb de middenconsole die je wat ziet trillen?

Gr Thomas

Lagunainitiale

De eerste.paar tellen staat de motor ook daadwerkelijk te duwen in de versnelling. Hierdoor kan je hem iets voelen. Maar.ik heb een diesel zonder balansassen en die trilt ook niet. Dus mag een benzine het zeker niet doen.

Lag-3.0-V6

Maarrrrr gaat de automaat "vanzelf" niet in vrijloop bij voet op de rem??? En bij los rem weer oppakken? Dan zou t niet in de bak gezocht hoeven worden..

Verder bij n erg laag stationair toerental zal eea gaan trillen, ja.....wat is t toerental...

Thomas84

Ik heb gisteren er eens speciaal op gelet, mits ik dezelfde motor heb als de jouwe...

Bij een koude motor voel je inderdaad iets meer spanning en wil om vooruit te gaan, dit terwijl je in D staat en op de rem drukt. En ja een kleine trilling merk je misschien ook wel...

Na een tijdje (motor warm, en dit is eigenlijk heel snel) gaat het eigenlijk volledig over en bolt die prima...

Lagunainitiale

Citaat van: Lag-3.0-V6 op 26 januari, 2014, 10:58
Maarrrrr gaat de automaat "vanzelf" niet in vrijloop bij voet op de rem??? En bij los rem weer oppakken? Dan zou t niet in de bak gezocht hoeven worden..

Verder bij n erg laag stationair toerental zal eea gaan trillen, ja.....wat is t toerental...

Ja dat zeg ik de eerste paar seconden staat ie te duwen daarna niet meer :D

Doen de remlichten het nog wel TS?

thijman

Het lijkt inderdaad alsof ie vooruit wil, maar de motor maakt gewoon lawaai en het lijkt alsof de motor veel toeren maakt, wat op zich mee valt. Ik weet alleen het toerental niet zo. Je merkt gewoon een duidelijk verschil als je de hendel in N zet. Het lijkt namelijk wel wat erger te worden en gaat niet zomaar weg als de motor warm is gereden. Soms wel, maar vaak ook niet.

Thomas84

Ben je er al mee naar de dealer geweest?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

thijman

Ja, hebben een softwarematige reset gedaan van de automaat. Lijkt wel beter te zijn nu.

Hanz99

Ook ik heb een 20T automaat en ook ik ervaar trillen en brommen bij de voet op de rem en versnelling in D. Heeft zo'n software reset van de versnellingsbak geholpen en ligt het dus aan de bak?

thijman

Komt nog wel voor, maar meer bij koude motor. En af en toe net hoe je aan komt rijden en het moment van stoppen. Dat klinkt een beetje gek en kan ik ook niet verklaren, maar als je dan weer een klein stukje doorrijdt en dan weer stopt is het weer minder. Maar, over het algemeen is het niet echt soepel.

thijman

Eigenlijk is het over het algemeen niet beter geworden. Ik heb weer een software reset laten doen, maar die heeft nu helemaal niet geholpen. Ik zou niet weten waar dat nou in kan zitten. Als ie in de N staat loopt de motor veel rustiger en hhor je hem dus minder als wanneer hij in D staat.
iemand verder nog suggesties ?

vdk

Sinds enige tijd ervaar ik zelf ook deze trillingen bij stilstand, zowel in D als in N, bij 750 tpm.
Aan- en uitzetten van Airco heeft invloed op de intensiteit van deze trillingen.
Het toerental schommelt dan even, wat normaal is. Echter ook de hele auto trilt dan 2-3 seconden, wat niet normaal is.
Ook de buitentemperatuur heeft invloed. Bij een buitentemperatuur van 9 - 12 graden trilt de auto enorm, waarbij het dashboard soms gaat klapperen.
Ik rijd deze auto nu een jaar en de problemen zijn ontstaan na een kleine onderhoudsbeurt.
Tijdens deze beurt is de olie vervangen, een nieuwe accu geplaatst en de airco op maximum druk gezet.
Vervolgens zijn de waarden van de automaat teruggezet door de Renault garage (schijnt altijd te moeten bij het vervangen van de accu) en is de airo druk op minimaal gezet.

Iemand enig idee waar ik de oorzaak van de trillingen zou moeten zoeken?
Waar te beginnen? De Renault garage weet niet waar ze moeten beginnen, dus starten ze met een algeheel onderzoek, maar waar stop dat?

Laguna III Automaat 2.0T 16V 2008

Lagunainitiale

Gooi maar eens een reiniger in de tank en zijn bij de onderhoud toen ook de bougies vervangen? Trillen in D zal niet zo snel aan de automaat liggen maar eerder aan de motor.

SMF spam blocked by CleanTalk