Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

28 maart, 2023, 13:09

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.913
  • Latest: ruud
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.741
  • Totaal aantal topics: 10.276
  • Online Today: 56
  • Online Ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 54
Total: 54

2,0 170pk motor --> Super 95 of 98? Ervaringen?

Gestart door Thomas84, 12 januari, 2014, 10:55

Vorige topic - Volgende topic

Thomas84

Hallo iedereen...

Eindeloze discussie dat ik nu misschien aanga, maar ik waag het er toch op...

Voor degene met de 2,0 170 pk benzinemotor...
Wat tanken jullie?

Super 95 of 98?

Hebben jullie hier ervaringen mee?

Zowel bij de verkoop, als bij een onderhoudsbeurt (2 verschillende plaatsen) heb ik gevraagd wat het beste is, en telkens was het antwoord Super 98...

Op dit moment tank ik dus telkens 98...

Nu omdat het  aan de pomp toch wel een groot verschil in prijs is... en omdat je op niet zoveel plaatsen nog 98 kan tanken... tegenwoordig enkel 95 meer en meer, vraag ik me af of het echt zoveel uitmaakt wat je tankt...

De wagens die op 95 rijden, lopen uiteindelijk ook zonder problemen. Dus slecht kan het niet zijn...

Graag jullie meningen hierover...

Gr Thomas

Lag-3.0-V6

Lagunainitiale

95 is niet slechter dan 98. 98 is octaan gehalte. En hoe hoger hoe klopvaster de brandstof is. Dit houdt in onder druk en warmte komt 98 minder snel zelf tot ontploffing dan 95. Dit houdt in dat je de compressie kan verhogen. En meer compressie is meer vermogen. Als de auto over een sensor beschikt om dit te meten kan de software zich erop aanpassen waardoor je meer pk's krijgt of zuiniger rijdt. Het is dus motor afhankelijk of je er wat aan hebt.

Geen idee of renault dit in zijn turbo motoren heeft. Bij vw hebben sommige motoren dit wel.

Viper

98 is beter.

maarja, 95 is ook niet slecht en ik ga het je zeker niet afraden hoor.

renault heeft in ieder geval geen systeem wat de soort brandstof controleerd dus daar moet je je geen zorgen om maken.

Dus, blijf gewoon 95 tanken bij een goede pomp en je zal geen problemen hebben

Thomas84

Het gaat mij niet zozeer om het vermogen... want waar kan je die nog volledig gebruiken?

Maar wel op andere zaken zoals, meer motorgeluid, onregelmatig draaien, meer verbruik, meer onderhoudskosten op termijn,...

Gr Thomas

Viper

daar moet je je totaal geen zorgen om maken want dat maakt geen verschil.

je mag op je 2 oortjes slapen daarover ;)

Thomas84

Ok...

Een garagist vertelde me dat bepaalde filters eerder verstopt zouden geraken met 95...

Geen flauw idee of dit nu klopt of niet...

Ondertussen tank ik nog steeds 98 en op dit moment tank ik die voor 1,55€...

Ik ga het daar maar op houden...

Nog een vraag die ik me vaak stel... Als je 98 tankt, tank je die effectief dan wel? En niet veredelde 95?

Lag-3.0-V6

Dan komt ook de volgende vraag......als je 110 tankt tank je dan geen veredelde 98.....enz enz enz.....als je rundvlees koopt, krijg je dan geen paardevlees enz enz enz.....snap ie?? ;) ;)

Brandstof word in de tankwagen geladen als n "basis" benzine, bij de Shell bv komen diverse brandstofboeren, de maatschappijen gooien dr zelf bepaalde additieven bij om eea naar hun wens te maken/duurder cq goedkoper dus. Word allemaal geregeld met n "eigen' badge. MAW 95 is 95, 98 is 98 enz....Men moet zich houden aan minimum specificatie s, is nog steeds ruim voldoende om aan onze behoefte te voldoen!

Zou de ene beter zijn als de andere??? Wellicht op papier maarrrr wat heb je dr aan...Max nederland 130....

Onze 3.0 gewoon op 95, prima.. !!

Lagunainitiale

Rubberstreper

Ik reed met de gechipte 2.0t op 95.
Als ik eens 98 of 100 tankte merkte ik nauwelijks tot geen verschil.
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

Viper

Citaat van: Viper op 13 januari, 2014, 22:17
daar moet je je totaal geen zorgen om maken want dat maakt geen verschil.

je mag op je 2 oortjes slapen daarover ;)

zeg die garagist dat hij niet weet waar hij over spreekt

Paul

Citaat van: Rubberstreper op 26 januari, 2014, 13:38
Ik reed met de gechipte 2.0t op 95.
Als ik eens 98 of 100 tankte merkte ik nauwelijks tot geen verschil.

Mijn broer heeft een Clio3 rs197 en die tankt wel eens in duitsland 102 octaan.
Volgens zijn zeggen komen er veel pk's bij tov euro95

Viper

kan ik aannemen, bij de moto tank ik ook altijd 98 nu

maar als je een rustige bestuurder bent maakt het niet uit

melcon

Citaat van: Paul op 27 januari, 2014, 21:14
Mijn broer heeft een Clio3 rs197 en die tankt wel eens in duitsland 102 octaan.
Volgens zijn zeggen komen er veel pk's bij tov euro95
Bij die motor zeker, dat merk je met een 172 of zelfs een willie/cl16v al goed  :)

SMF spam blocked by CleanTalk