Welcome to Lagunaclub.nl. Please login or sign up.

19 mei, 2022, 03:12

Login with username, password and session length

Recent

leden
  • Totaal aantal leden: 1.872
  • Latest: Dysan
Stats
  • Totaal aantal berichten: 193.004
  • Totaal aantal topics: 10.216
  • Online Today: 56
  • Online Ever: 383
  • (13 januari, 2020, 07:44)
Gebruikers Online
Users: 0
Guests: 33
Total: 33

Cruise control zegt: doe het zelf maar!

Gestart door Machiel84, 07 mei, 2013, 10:07

Vorige topic - Volgende topic

Machiel84

Hallo allen,

Afgelopen weekend heb ik mijn rembekrachtiger van mijn Laguna II GT 2003 moeten vervangen omdat de oude binnenin lekte en ik dus vrijwel geen bekrachtiging meer had. Nu doet de nieuwe bekrachtiger zijn werk weer naar behoren maar is wel mijn cruisecontrol ermee opgehouden :(.

Het knopje aan het dashboard doet het nog wel want ik kan schakelen tussen CC en snelheidsbegrenzing. Echter als ik dit doe onder het rijden dan wisselt hij pas als ik weer stil sta (is dit normaal?). In het instrumentenpaneel staat ook dat de CC aan staat, maar streepjes voor de snelheid. Alle knopjes aan het stuur doen niets, ook niet bij de snelheidsbegrenzer. Nu ben ik dus net wel met de bekrachtiger bezig geweest en heb dus ook lopen klooien bij het rempedaal, wellicht dat die sensor niet goed zit, dat zal ik na moeten meten.

Bij het vervangen van de bekrachtiger moest de hoofdremcilinder ook los. Die zit met twee moeren vast aan de bekrachtiger en aan 1 deze aansluitpunten zat een plastic plaatje vast waar ook een elektrisch snoertje naartoe loopt. Weet iemand of dit ding iets met de CC te maken kan hebben, of waar het ├╝berhaupt voor dient?

Machiel84

lagunaV8

ik zou hem eerst eens uitlezen, dan uitzoeken welke parameter er niet goed functioneert en dan het probleem aanpakken. Het kan heel goed de schakelaar zijn bij het rempendaal.

Machiel84

Tja, uitlezen is vaak de eerste optie die gegeven wordt. Maar dat kan ik zelf niet en dan kost het geld. Ik ben op zoek naar tips waardoor ik het euvel zelf kan vinden.

Machiel84

Ik heb alle contacten nagelopen, alle stekkers ingespoten met WD40. Maar het hielp niets. Na een hoop testrondjes waarin ik prutste met het remcontact, koppelingcontact, CC knopjes etc, kwam ik erachter dat het lag in de remschakelaar. Waarschijnlijk komt mijn rempedaal net een paar mm minder verder nu ik een nieuwe rembekrachtiger heb. Ik heb twee stukjes binnenband op de schakelaar geplakt, et voila, het werkt! Lekker goedkope oplossing en goed zelf te doen ;D.

Dus kan een slotje op.

Lagunainitiale

Je moet de sensor even naar buiten trekken. Hierna stelt hij zichzelf af. De sensor heeft namelijk geen vaste plaats maar kan heen en weer dmv ribbeltjes

Machiel84

Ah, ok, dat wist ik idd niet. Nou ja, dit werkte ook, maar ik zal er toch nog even aan trekken :).

Viper

inderdaad, marcel heeft het al gevonden.

rempedaal indrukken, de sensor uittrekken en dan het pedaal lossen.

Ze zijn dus vergeten om de sensor in te stellen.

Machiel84

Jep, dank voor de tips. En er waren geen 'ze', ik heb het namelijk zelf gedaan en wist niet dat ik die schakelaar dan ook even moest instellen.

Viper

hahaha, wel, weer iets bijgeleerd dan ;D

(goed gewerkt in ieder geval want zo een rembekrachtiger zetten is ook al een hele klus)

shajisha1960

mijn remschakelaar was wel in orde en ook gereset door uit te trekken waarna het rem pedaal m op de juiste afstand drukte maar helaas de werking van CC bleef uit.
iem. een andere suggestie?

Peter Paul

Knopjes op het stuur waren soms een probleem bij de laguna2.

Met een bijvoorbeeld een clip kunnen de schakelaars worden getest.
Met een clip kun je ook de foutcodes bekijken.

SMF spam blocked by CleanTalk