Auteur Topic: Eenvoudige Oplossing voor LPG meter op dashbord  (gelezen 255 keer)

Offline sonicthebest

• Tin member
  • https://www.lagunaclub.nl
Eenvoudige Oplossing voor LPG meter op dashbord
« Gepost op: 12 januari, 2020, 02:44 »
Ik vond het vervelend dat ik de inhoud van mijn gastank niet kon aflezen op mijn dashbord.
De oplossingen die ik vond op internet waren behoorlijk ingewikkelde circuits.

Ik begon zelf te puzzelen en kwam uiteindelijk op een oplossing die eenvoudiger was dan dat ik had kunnen denken.

Of ben ik wat vergeten en heb ik iets over het hoofd gezien?

Op vrijwel iedere gastank zit een metertje met 2 draden. Deze gaan naar je schakelaar voor gas die de inhoud weergeeft met ledjes.
Dat metertje heb ik uit elkaar gehaald. Het is een plastic doosje die met 2 kleine schroefjes op de tank zit. Het dekseltje is alleen geklemd en is eenvoudig te openen met de nagels of een mes

WAARSCHUWING ! Draai alleen de 2 kleine schroefjes los in het plastic kapje van het metertje, NIET de 4 boutjes op de messing houder !!!
.
Het metertje werkt doordat een magneetje rond draait en daardoor met sleepcontacten iedere keer een smd weerstand erbij pakt.
Leeg is dan 0 ohm, vol is dan 90 ohm.

De benzine meter is echter leeg 330 ohm en vol 15 ohm. Andersom dus.

De groene draad op het metertje kan gelukkig op 2 plaatsen vast gesoldeerd worden en door deze dus te verplaatsen werkt het metertje dus ook anders om. Het metertje is hiervoor voorbereid.
Dan rest alleen nog de smd weerstandjes te vervangen voor een andere waarde. In mijn geval 15 ohm.

Vervolgens kan je de draden bij de tankmeter (onder de achterbank) door knippen en deze verbinden met de groene en zwarte draad van de gasmeter.

De 2 draden van de meter van de benzinetank koppel ik aan de gas schakelaar. Deze is eenvoudig in te stellen en aan te passen aan de weerstand van de meter. Zo wordt op de schakelaar met de ledjes de inhoud van de benzinetank weer gegeven.

Kosten, minder dan een euro voor de 23 weerstandjes. Tijd, een half uurtje.

Klopt mijn verhaal, of zie ik iets over het hoofd?

Het zijn trouwens 1206 smd weerstandjes. Deze zijn 0.25 watt.

Offline ojee66

• Administrator
  • Crystal member
  • Geslacht: Man
  • Nog zoveel te doen, noooit klaar.
    • Streaming Radio
  • Type laguna: Laguna2 ph1,5 2.0 aut.
Re: Eenvoudige Oplossing voor LPG meter op dashbord
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari, 2020, 06:24 »
Op je lpg/benzine schakelaar zitten dus die ledjes die aangeven hoe vol je tank nog is.
Bij jouw schakelaar niet of is je schakelaar verstopt?

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Spritmonitor.de" border="0

Offline sonicthebest

• Tin member
  • https://www.lagunaclub.nl
Re: Eenvoudige Oplossing voor LPG meter op dashbord
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari, 2020, 01:57 »
Inderdaad, op mijn schakelaar voor gas/benzine zitten de ledjes.

Deze geven normaal dus de inhoud weer van de gastank. In de nieuwe situatie geven die ledjes dan de inhoud van de benzinetank weer.