parallax background

Gasklephuis schoonmaken [1.8RT/F3P]

22/03/2017
Clubmeeting te Groningen
10/05/2016
20170202_150805
26/04/2017
 

In navolging van het topic [HOW-TO] Klepspeling meten, nu eentje over het reinigen van het gasklephuis. Dit is toevallig iets dat ik in de planning had, dus gelijk maar even foto’s maken voor een handleiding. Deze handleiding betreft in ieder geval een F3P-blok van een Laguna 1/Ph1 1.8RT uit 1998. Het is mogelijk dat het ook meerdere auto’s omvat, maar van deze weet ik het zeker omdat dit mijn auto is.

G oed. De naam zegt het al, het is een behuizing voor de gasklep. Deze wordt na verloop van tijd vies en kan de werking verminderen. Slecht lopen, verminderde acceleratie, hangend/haperend gas en een reeks van vage klachten kunnen een vies gasklephuis als oorzaak hebben. Schoonmaken is een mooi klusje.

Het was mijn eerste keer en ik heb tussendoor nog een paar extra dingetjes gedaan, maar ik was ongeveer 2 uur bezig. Ik denk dat als je gaat sleutelen (en een beetje handig bent) puur met de bedoeling voor het gasklephuis dat je aan een uurtje voldoende hebt.Het kan zijn dat er op de foto’s onderdelen te zien zijn die jij niet hebt. Dat komt doordat ik een LPG-installatie (Eurogas/Landi Renzo) ingebouwd heb. In grote lijnen zijn de handelingen hetzelfde, maar mocht het anders zijn heb ik dit met [LPG!] aangegeven. Ik laat zelf altijd zo veel mogelijk de slangen en stekkers gewoon aan de organen zitten, zo ontstaat er geen verwarring over wat nou waar moet. Als het belemmerd in de beweging haal ik ze wel los.Net als de vorige keer: ik hou me niet verantwoordelijk voor enige fouten of schade veroorzaakt door het volgen van deze handleiding. Ik ben fysiotherapeut, geen automonteur.NB: Werk netjes en schoon. Leg alles netjes opzij als je iets losgedraaid hebt, als je het laat vallen is het weg of erg moeilijk om weer te pakken te krijgen. En gebruik je gezonde verstand, normaal wil iets met een hamer wel los maar dat is met een gasklephuis niet het geval. Het spul is vrij kwetsbaar en als je het niet vertrouwd: ga naar de monteur.

Minimale benodigheden:
- Doppenset, dop 8 en 10
- Torx-sleutels
- Grote platte schroevendraaier
- Poetsdoek
- Evt schoonmaakmiddel, ik ben groot fan van Dasty (Wibra)
- Bakje voor boutjes/moertjes

En nu het echte deel:
1. Ga naar je auto en open je motorkap. Ja, mijn luchtfilterbox zit dicht met duct-tape. Die klemmetjes mogen wel op zijn na 300k km's.

 
 

2. Verwijder de luchtfilterbox. Schroef eerst bij het gele vierkantje de slangklem los en verwijder het bovenste deel van de box. Maak ook de sensor los die in de slang zit, deze kun je gewoon de stekker uit halen. Draai daarna 2 moertjes (beide maat 10) los en verwijder het onderste deel van de box, de slang onderin kun je gewoon laten zitten.

 

Comments are closed.