Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 1
  • Gasten: 44
  • Totaal: 45
  • Marco

Raar zoemend/krakend/piep geluid bij multiriem/distributie

Gestart door MetalZeke, 08 november, 2010, 17:04

Vorige topic - Volgende topic

MetalZeke

Mensen,
Ik heb twee filmpjes gemaakt van een geluid wat ik binnen in mijn auto en buiten onder de motorkap hoor.
Het geluid is alleen te horen als ik ongeveer een kwartier heb warmgereden. Het gaat om een laguna 2 fase 2, 1.9 dci, 130 pk uit 2006.
Ik verdenk zelf een van de aangedreven poelies van de multiriem, maar als ik een grote schroevendraaier op de zwarte kap van de distrubutie zet en ik luister met mijn oor tegen het handvat, dan hoor ik het geluid het meest duidelijk.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Is het een bekend probleem of heeft iemand hetzelfde een keer gehad?

https://www.youtube.com/watch?v=PKTosbD9w-0

https://www.youtube.com/watch?v=y74yL0Iuj-s

Wie kan mij helpen?
Thx...

Paul

Klinkt als een waterpomp, maar kan ook makkelijk iets anders zijn.
Waterpomp zit achter de distributie

MetalZeke

Thx... Vanavond zullen we het weten, dan gaat er gesleuteld worden, ik hoop dat het meevalt.  =fix=

rookie

alles met een asje, dat is moeilijk, zelfs met dit mooie materiaal.

MetalZeke

Kom net terug uit de garage. We hebben de multiriem er eerst afgegooid en toen de motor laten lopen. Ik weet niet of ik blij moet zijn of niet, maar het geluid was er nog steeds. Dit betekend dat Paul wel eens gelijk kon krijgen en is het de waterpomp. Ik denk qua kosten dat het dus mee zal vallen, maar qua arbeid zal de hele distributie los moeten. Iemand enig idee hoe lang deze klus zal gaan duren? Volgende week zaterdag gaan we er verder mee.

Paul

1.9dci; 1,5 tot 2uur

Riem moet dan ook vervangen worden, dus eigenlijk een complete set.

MetalZeke

Precies, riem, rollenset, waterpomp. Kan dat in twee uur? Dat verbaast me, das best snel. Heb je toevallig ook een kleine handleiding?

Paul

Nee, heb ik niet, maar een 1,9dci is verschrikkelijk makkelijk.

MetalZeke

Stel dat het dus de waterpomp is, kan het nu kwaad dat ik er nog 1,5 week mee rondrijd? Is er kans dat er een as knapt en dus mijn motor in soep draait?

Paul

Ik zou het er niet op wagen, maar als er veel speling op zit, dan kan de riem verspringen met alle gevolgen.

rookie

*eens*

Maar het is wel een 2006, ik heb wel interesse, mocht het mis gaan.

MetalZeke

Hehehe, lekker veel vertrouwen!  ;) Maarre, ik hou jullie op de hoogte.

rookie

Ik bedoel als je doorrijdt, en hij knapt, heb ik wel interesse !!

warlord

rookie