Stuur trilt op snelweg

(1/1)

pico:
Hallo Laguna rijders,

Het stuur van mijn Laguna II 1.6 (2002) trilt sinds gister meer dan normaal op het stuur tijdens het rijden op de snelweg als ik bijvoorbeeld een brug op rij over zo'n "overgangsstuk". Ook trilt het stuur af en toe bij het verlaten van de snelweg op de afrit tijdens het remmen. Dat laatste is al langer zo.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik lees in andere topics over remschijven, fuseekogels ??? e.d. :-\

knotty:
recent banden verwisselt? velgen gepoetst? iets gedaan wat met de wielen of stuurinrichting te maken kan hebben?

is het echt trillen, of meer zwabberen.

als je door een plas water hebt gereden kan het zijn dat je remschijven zijn krom getrokken, dat merk je trouwens alleen tijdens het remmen.
(test: laat de auto met geringe snelheid rijden, en rem heel lichtjes af, zodoende dat je wel gewoon door rolt. als de auto dan niet "egaal" vertraagt zijn ze krom)

trilling in het stuur wordt in het gunstige geval veroorzaakt door een onbalans in de (voor)wielen. misschien ben je een gewichtje uit je velg verloren.

is dit alles niet het geval kan je ff wat andere antwoorden afwachten, maar zou toch zeker overwegen een "ouderwetse" monteur ff te laten rijden met je auto...
vind dit toch altijd dingen die zwaar meewegen in de veiligheid van de auto

Paul:
Ik denk dat het grootste probleem in de stuur/fuseekogels zit.
Onbalans in velgen/kromme velg, moet een continu gelijke trilling geven bij een bepaalde snelheid.
Als er speling op zit, dan kan het wiel op sommige momenten gaan zwabberen wat een trilling in je stuur veroorzaakt.
Ik zou daar zo snel mogelijk iemand naar laten kijken.

pico:
Bedankt voor jullie antwoorden !!

Het is inderdaad meer zwabberen dan trillen.
Pas geleden is de wieldop rechtsvoor los gaan zitten. Meteen daarna was er nog geen trillen/zwabberen tijdens het rijden op de snelweg.

Ik heb de wieldop er toen zelf afgehaald en wilde er toch al mee naar de garage. Maar dat ga ik nu zo snel mogelijk doen.

knotty:
ooh ja... en natuurlijk welkom  ;)

Navigatie

[0] Berichten index