Laguna Club
 
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
Januari 21, 2017, 14:18:23


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Versnellingsbak olie wisselen 2.0 dCi  (gelezen 2849 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
datisgaaf
Tin member

Offline Offline

Berichten: 4


« Gepost op: Februari 19, 2016, 22:57:19 »

Vanmiddag de versnellingsbak olie maar eens een keer vervangen. Auto is bijna 10 jaar oud en heeft 230.000 km op de teller staan. Niet dat hij beroerd schakelt (behalve dat hij koud moeilijk terug in de eerste versnelling gaat), maar omdat ik het wel eens tijd vond om te wisselen.
Ik heb er wat foto's van gemaakt, die ik hier ook wel even wil delen.

Het gaat om een 2006 Laguna Grand Tour 2.0 dCi Tech Line 150pk.
Handgeschakelde 6 bak. PK4 volgens Haynes.

Volgens mijn Haynes moet er 2.4 Liter Elf Tranself TRP 75W/80 olie in, maar dat schijnt niet meer gemaakt te worden en vervangen te zijn door Elf Tranself NFP 75W/80.
Op eBay voor iets van 50 drie liter besteld, aangezien het hier nergens te koop was. Tevens een bvi.1675 peilstokje besteld (7 voor de stok, 12 voor de verzending  Sad ).


Drie blikjes verse olie Smiley


Beschermingscover achter het linkervoorwiel weggehaald om bij de vulplug te komen. Eerst gekeken of ik deze loskreeg, alvorens de olie eruit te laten lopen. De vulplug zit overigens handvast dus dat zal geen probleem zijn, maar ik had op internet gelezen dat iemand m eerst leeg had laten lopen om vervolgens erachter te komen dat z'n vulplug niet los kwam.


Onderaan de versnellingsbak zie je een keurig drainplugje zitten met een 8mm vierkant gat, net als de carterplug. Leeg laten lopen gaat net als de motorolie. Ik heb er wel eerst 50km mee gereden om de bak warm te krijgen, zodat de olie er beter uit zou lopen.


Vul- en drainplugje (vooral schroefdraad) even schoongemaakt en drainplug voorzien van een vers ringetje.


Transmissieolie die eruit kwam ziet er toch anders uit als wat er straks weer ingaat.


Essentieel is het gebruik van een trechter met lange "snuit" welke een eindje de bak ingaat, goed aandrukken en de trechter vastzetten met een staaldraadje. Vervolgens heel langzaam de olie erin gieten.


Ik heb er op de krik gewoon 2.4 liter ingegoten, de hoeveelheid die erin moet en die er ook uitgekomen is. Wel veel tijd genomen om de olie er langaam in te laten lopen, onderkant van de trechter een beetje aanduwen tegen de bak, dan loopt er niets langs.


Als de auto vlak staat nog even meten of het niveau klopt. Had voor de wissel ook even gepeild en niveau kwam overeen. Tussen de A en de B op de stick zou het moeten staan volgens Haynes. Bij mij kwam hij eigenlijk precies op de letter B.

't Is eigenlijk niets anders dan motorolie wisselen, maar dan iets lastiger vullen.
Heb het gevoel dat het schakelen net even iets soepeler verloopt dan voorheen, ook terugschakelen van 2 naar 1 ging beter, maar de bak was nog een beetje warm dus moet even een koude ochtend afwachten of dat ook echt verschil heeft gemaakt.
« Laatste verandering: Februari 19, 2016, 23:02:00 door datisgaaf » Gelogd
larsdijkstra
Quartz member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 510



« Antwoord #1 Gepost op: Februari 20, 2016, 08:47:21 »

Gaaf, en een mooie gebr aanw zo!
Gelogd
Paul
Gold member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 9.025


Estate GT dCi 180 4-control


WWW
Re:
« Antwoord #2 Gepost op: Februari 20, 2016, 10:21:42 »

Bedankt voor de uitleg. Heb hem meteen sticky gemaakt.
Gelogd

voorerwin
Quartz member
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 634



« Antwoord #3 Gepost op: Februari 20, 2016, 18:24:23 »

 Thumbup
Gelogd

Doe vooral geen dingen zie ik zou doen
Viper
The Renault Dokter
Bestuur
Platinum member
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 10.976



WWW
« Antwoord #4 Gepost op: Februari 21, 2016, 11:59:09 »

Als ik me niet vergis is een PK4 met overloop en niet met peilstok.
Gelogd

datisgaaf
Tin member

Offline Offline

Berichten: 4


« Antwoord #5 Gepost op: Februari 21, 2016, 17:13:24 »

Nope, PK4 en PK6 met peilstok:

« Laatste verandering: Februari 21, 2016, 17:15:27 door datisgaaf » Gelogd
Viper
The Renault Dokter
Bestuur
Platinum member
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 10.976



WWW
« Antwoord #6 Gepost op: Februari 21, 2016, 23:50:18 »

Spijtig voor je boek maar die is duidelijk verkeerd. Elke PK4 is overloop en niet met peilstok. Ik heb het juist nog eens opgezocht om echt zeker te zijn.
Gelogd

laggy
Glass member
**
Offline Offline

Berichten: 142


« Antwoord #7 Gepost op: September 24, 2016, 20:30:16 »

Dwz, net zoveel erin doen dat het overloopt?
Gelogd

Laguna II Techline 2.0dCi
Guusz
Aluminium member
*
Offline Offline

Berichten: 16


« Antwoord #8 Gepost op: September 25, 2016, 16:01:04 »

Als het niveau tot "B" komt stroomt het sowieso toch al over uit de vulplug
Gelogd
laggy
Glass member
**
Offline Offline

Berichten: 142


« Antwoord #9 Gepost op: September 27, 2016, 12:08:23 »

Omdat ik bezig was met het vinden van de plek van de achteruitrijschakelaar op de pk4, kwam ik ook hierover gegevens tegen. pk4 is definitief een overloop en heeft geen peilstokje nodig. 2,4 ltr erin en het moet eruit druppen.
Gelogd

Laguna II Techline 2.0dCi
Lag-3.0-V6
Bronze member
**
Online Online

Berichten: 336


« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 01, 2016, 08:46:43 »

Tipje.....je kunt ook n tuinslang in de vulopening steken en n trechtertje in de slang. Kun je tenminste fatsoenlijk vullen.....en geen vuiligheid binnen krijgen. Wink
Gelogd

Liever 6 plofjes dan 4 klappen....
hans49
Glass member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 171


1.9 DCI F9Q-750


« Antwoord #11 Gepost op: Januari 09, 2017, 08:15:17 »

@Lag 3.0: da's precies zoals ik t ook deed..
Gelogd
michael71
Aluminium member
*
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 45


een dag geen laguna is een......k..dag


« Antwoord #12 Gepost op: Januari 09, 2017, 17:57:10 »

Ik heb wel eens ergens gelezen dat je bij een pk6 bak de olie niet hoeft te verversen??? klopt dat? Undecided Undecided Undecided
21A
-
2
HANDGESCHAKELDE VERSNELLINGSBAK
Olie van de handgeschakelde versnellingsbak Gegevens
PK6
21A
Inhoud (liter)
I - SOORT, VISCOSITEIT
TRANSELF TRP 75 W 80
 te bestellen bij
ELF
.
II - VERVERSINGSINTERVAL (KIJK HIER STAAT HET)
Geen verversing
III - CONTROLE VAN HET PEIL IN GEVAL VAN
LEKKAGE
Het peil moet worden gecontroleerd met het gereeds-
chap
(Bvi. 1631)
.
Onmisbaar speciaal gereedschap
B
« Laatste verandering: Januari 09, 2017, 18:20:09 door michael71 » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines

Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM
Pagina opgebouwd in 0.046 seconden met 20 queries.