Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.462
  • Totaal topics: 10.385
  • Online vandaag: 22
  • Online ooit: 404 (01 oktober, 2025, 22:36)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 19
  • Totaal: 19

Laguna 1.9 dCi Roetfilter probleem.

Gestart door Maikelllll, 18 augustus, 2015, 10:53

Vorige topic - Volgende topic

Maikelllll

Heren laguna rijders,

Ruim 2 weken geleden viel mijn auto op storing en verscheen de melding "inspuiting controleren" op het scherm.
De auto had geen vermogen meer, schokte, en kwam voor geen meter vooruit.
Bij de garage heb ik de auto uit laten lezen en toen bleek dat de roetfilter na 220.000 km versleten/verstopt/kapot was ( hoe wil je het noemen )

Deze heb ik dus laten vervangen (incl. het slangetje) en de auto liep weer perfect, zelfs beter dan dat ie ooit gereden heeft sinds ik hem in mijn bezit heb.
Echter kwam na een kilometer of 80 a 90 hetzelfde probleem weer aanwaaien... dezelfde storing en dezelfde klachten.

Dus weer terug naar de garage en zij kwamen tot de conclusie dat de roetfilter weer verstopt zou zitten volgens het uitlees apparatuur ( wat natuurlijk nooit zou moeten kunnen )
Zij hebben toen ook de sensors vervangen bij de roetfilter om te testen of het hier aan lag maar ook dat maakt geen verschil.

Ze hebben de auto toen handmatig laten regeneren en nogmaals uitgelezen.
Volgens de monteur kwam er toen een waarde uit die acceptabel zou zijn voor de roetfilter, ( 0-30 gram of milligram roet?) terwijl deze eerder op 60 stond.
De storing was gelukkig weg maar het probleem nu is dat elke keer na een stuk rijden de auto weer op storing valt en het gehalte roet in de roetfilter ver boven de range van 0-30 uitstijgt volgens de monteur.

Hebben jullie enig idee waar het aan zou kunnen liggen? De auto staat momenteel nog in de garage en zij zijn nog steeds zoekende.

Hopelijk hebben jullie enig idee of goede tips wat het zou kunnen zijn.

Groetjes,

Maikel.

Paul

Heb je volle turbodruk?
traffic.gif

Maikelllll

Als de storingen gereset zijn wel, tenminste... Ik merk niet dat hij dan anders rijd dan normaal.
Maar op het moment dat ik de melding krijg " inspuiting controleren" blijft het gele sleuteltje branden en heb ik geen power meer, maar dat is een beveiliging/noodloop neem ik aan?

Paul

Ik heb bij mij pas de turboslang kapot gehad op de aansluiting naar het spruitstuk. Kon je bijna niet zien. Dan gaat hij flink roken een gaat je filter dicht. Alleen dat roken zie je dan niet.
traffic.gif

Paul

traffic.gif

DaBuzzzzz

EGR

Sent from my NX507J using Tapatalk

Maikelllll

Citaat van: Paul op 18 augustus, 2015, 12:53
Ik heb bij mij pas de turboslang kapot gehad op de aansluiting naar het spruitstuk. Kon je bijna niet zien. Dan gaat hij flink roken een gaat je filter dicht. Alleen dat roken zie je dan niet.

Dit was bij mij dus ook het geval.
Vandaag de auto opgehaald en rijd tot nu toe goed.

Hopen dat de storing nu weg blijft!

Bedankt!  =thnx=

Paul

Roetfilter voor niks vervangen waarschijnlijk.
traffic.gif

Maikelllll

Wil je me niet zieker ervan maken dan ik al ben  ;)

Maar je hebt inderdaad waarschijnlijk gelijk. Zuur geld!

Paul

Ik zou het wel aankaarten. Verkeerde diagnose. Misschien iets geld terug.
traffic.gif

Paul

Is de auto de eerste keer handmatig geregenereerd? Dan kan je pas zien of hij stuk is.
Ook dient de motorolie daarna direct vervangen te worden ivm verminderde smering. Anders gaan je lagers eraan als je pech hebt.
Niet om je ziek te maken, maar als hulp ;)
traffic.gif

Maikelllll

Prijs is al goed geregeld :)
Over het vervangen van de olie heb ik niets gehoord maar er komt zoiezo een onderhoudsbeurt aan want hij is er weer aan toe. :)

Paul

Zou ik direct doen.
traffic.gif

Maikelllll

Oke, roetfilter vervangen , druksensors vervangen, vanmorgen olie ververst, slang aan turbo gerepareerd. En wat krijg ik zonet weer.. De melding "inspuiting controleren".
Iemand suggesties wat het nu weer kan zijn of wat ik kan controleren?

Afgelopen 50.000km niets gehad en nu al 3x in een week.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Maikelllll

Hmm... vreemde auto's die Renaults.
Zaterdag avond is de storing verdwenen en tot nu toe rijdt de auto storing vrij *klop*klop*

Maar nu.. een probleem wat ik vorige jaar ook al had.
Een lichte trilling bij het station lopen en een trilling door de auto van 1 enkele seconde als ik over een flinke drempel rijd.
Vorig jaar heb ik de linker motorsteun laten vervangen, die was schijnbaar te ver ingezakt.... het zou toch niet weer dezelfde motorsteun kunnen zijn lijkt mij??

Zie: https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=13305.0

Het lijkt even niet op te houden het gedonder...